måndag 15 augusti 2011

"SJU SMYCKEN"
behövde jag inte designa. Att rita och planera är jätte roligt, men sju hade varit lite väl jobbigt på såhär kort tid. Dessutom borde man ju också ta betalt för den tid man lägger ner på skissandet. 

Min kund beställer sju Pörtö-arkipelagsmycken, ingalunda med öarna uppräknade utan med individuell text på alla. Förövrigt exakt så som arkipelaghängena ser ut. Fyra stora, tre mindre.

IDAG I VERKSTADEN
fortsatte jag med gårdagens sågade delar.  Filsa ytorna och fila dem runda.

Sen glödga jag  nysilverdelarna som nitas baktill. Dom fick fin patina.

Jag har småningom blivit bra på att hamra in text. Jag har gjort det ganska mycket och kan avgöra när det skall vara snyggt och när det skall vara "rock".

Och nitningar har jag gjort en och annan... Av dom här skall dom stora ha fem nitar och dom små fyra. 
Heh! 32 nitar. Men tråden till dem drog jag ju faktiskt på lördagen.

Det här jobbet gör jag som ett seriearbete. Först såga, sen ytorna, sen hamra alla texter, sen borra alla hål för nitarna osv.

Klockan 17 hade jag två färdiga smycken. Det här alltså baksidan. Ett tredje kl 19 när jag sen gick hem.

Och min snälla Monsieur Postillon förde paketet med hängborren till posten.  Det hade tagit en timme av min arbetstid.
Imorgon igen aamuvuoro  : )



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar