fredag 19 augusti 2011

ATT FOTA EN FRAMTAND
är inte så lätt. Så jag berättar bara. I går kväll när jag bet i ett tjockt knäckebröd spräcktes emaljen på en framtand så hörnet föll av. Jag såg hemsk ut!!! Efter Jälkiviisaat på morgonen ringde jag min tandläkarmottagning och jag lyckades få tid hos en jag inte känner. Hon var trevlig och min tand blev som ny  : ) Och på Centralgatan stod plötslig nån glad och rolig framför mig - Caro som var på diverse uppdrag för firman. Fin med skjortblus och lockigt hår.

Efter det träffa jag Inka på Stockmann, F8,  åttonde våningen. Inka en stor kopp kaffe med mjölk, jag jordgubbsglass. Jag "överräckte" hennes gåva så jag "berättar imorgon"  : ) Och så fick hon nyckelhänget till sin pappa, det som föreställer en sjö.

I RADIO HELSINKI
på morgonen hörde jag bekanta tongångar.  Satt lite högre. Jo, Comfortably Numb (The Wall) men vem var mannen? Heh, Van Morrison. Toppen, super version! Jag gick därför till Stupido och kolla. Killen var lite osäker men googla och har nu beställt skivan åt mig. Jag gav mitt visitkort så antagligen kommer det grymma beställningar igen (vits).

STELT TITAN-ARMBAND
med Pörtö fastnitat har jag planerat till höst marknaden. Titan-plåten var bara så stor att man måst använda en "leikkuri" för att få lämpliga bitar. Därför gick jag till Harri S. som glatt hjälpte mig. Han har förresten vernissage på Johan S. inkommande tisdag kl 17. 

Inget bråttom hem så jag fortsatte att störa folk och stack mig in till guldsmed Claes Nyström. Han hade haft stängt under semestern, men nu full rulle. Jag kunde dessutom hjälpa honom med adressen till ett stensliperi.

BJÖRKSAV
köpte jag på Stockmanns delikatess. Jag fråga vad det smakar. Flickan sa att "luonnolle". 

Och just så var det: vatten med en svag björksmak. Inte imponerande.

På vägen hem körsbär från ståndet framför Ateneum.(Varför känns det så dumt att skriva stånd?)

DET BLEV CEASAR-SALLAD
och Mateus rosé och en Elle.

Och jag åt faktiskt på takterassen. Ensam!

Jag tog en liten portion sallad till och tur var det för jag märkte att jag hade glömt krutongerna från den första. Jag börjar känna mig som André Wikström. Alla bilder av honom på hans blogg har han fotat själv.

MONSIEUR
kommer imorgon någå halvfyra tiden. Då blir det en sväng till Musta Pekka för här är alla skåp tomma. Månne man får lax  : )

6 kommentarer:

  1. Hej
    Vad skulle björksav vara bra för?
    Det var på 60 talet som en gubbe någonstans hade tillverkning av björksav för lungcancer.
    Detta beställde vi för vår far, men inte botade någon lungcancer.
    Skulle vara intressant veta var det står på flaskan.
    Kram
    Raili

    SvaraRadera
  2. Ja vet du, säg det!
    På en "krage" som var på flaskan står det bl.a. törstsläckare, välkomstskål, renar kroppen, lindrar symptom vid pollenallergi...
    Du kan kolla på www.nordickoivu.com

    Hälsningar, Babben

    SvaraRadera
  3. Och förr i världen (70-talet), då alla med våld skulle fasta (för att bli slanka, vackra och friska), drack man också björksav. (E de nu int de som e mahla?). Inte blev jag alls något av det utlovade.
    Att köpa bär från stånd och sedan skriva om det, är lite samma sak som att "stake är fult, men kandelaber vackert"!
    Gullan fr Arabien

    SvaraRadera
  4. Just det - mahla på finska.

    Jag vet, men jag hitta inget annat ord : )

    SvaraRadera
  5. Det finns ingen vettig bra synonym. Alltså får man skriva och säga "stånd". Man behöver ju inte stava med o och sen sätta is till på slutet. (Vinsk fersion).
    Kanske vi nu varit tillräckligt ståndaktiga och kan avsluta den ståndsmässiga debatten.;)
    GfA

    SvaraRadera