söndag 20 januari 2013


EN DAG
med en massa program. Och dagen inleddes med

äggplätt. 

KAJSANIEMIS BIBLIOTEK
har länge stått på vår lista. Vi hade andra ärenden in till stan så vi beslöt också besöka biblioteket.  Det är helt sjukt fint, innovativt och elegant.

 Aulan.

Första våningens sal med stolar/soffor var man kan sitta/ligga och studera. Böcker eller datorer eller både och.


         Här kollar jag hur det känns.


 Här stod jag och fota rakt uppåt. Ovalerna är liksom våningar.

Översta, sjunde våningen. Fin utsikt. Man såg ända till Hagnäs.

 Det här är fotat uppifrån. Trappan ner. Inte samma som var fotad nerifrån.

 Och ingången från Fabiansgatan.

Biblioteket är planerat av Vesa Oiva och Selina Anttinen. Redan när jag såg första utkasten i Husis för något år sen var jag helt att voj huh huh! Bra att det ännu finns duktiga arkitekter. Såna som inte gör allt av glas.


BEAM
på Skillnadsgatan var följande. Butiken med bl.a Marc Jacobs-tröjan. Nu var det så att tröjan i fråga var en Marc by Marc Jacobs produkt. Nånting mera liksom plättvändar. Därför antar jag att den var tillverkad i kina. Hur som helst hade dom nu 50% på en del av sina varor, så tröjan som hade kostat 260 kosta nu 130€. Och gissa vem som köpte den.

Jag hade sett tröjan en gång med Kalle, så nu skicka jag en bild åt honom som var fotad i provrummet. Han svara att dom är just på väg dit med Inka. Och vips kom dom in genom dörren till Beam. Roligt att se dem   : )


GALLERI FORSBLOM
följande. Fin utställning. Eller utställningar. Robert Lucander och Ismo Kajander. 
Lönar sig att kolla!


OCH SLUTLIGEN
hem via Stockmann. Vi hade sett i deras stamkundskatalog att världens bästa stekpanna Swiss Diamond fanns på stamkundserbjudande.

Eftersom vi ännu grillade laxen idag, inviger vi pannan kanske på onsdagen. Vit fisk? Frittata?

Och dagens vin var då alltså Beringer Stone Cellars. Chardonnay från Californien. Och lax med batat, broccoli och brysselkål. Röd rom med gräddfil och sallad.

Jag ladda lite bilder och sen titta vi på Three Colors: Red i regi av Krzysztof Kieslowski. Filmen som enligt Husis sku komma förra lördagen. Allt är så råddigt.

Suck!


2 kommentarer:

  1. Ihana tuo villapaita :) Kivoja kuvia myös.

    SvaraRadera
  2. Jeps! Hyvä etten ostanut sitä siihen oikeaan hintaan : )

    SvaraRadera