torsdag 31 maj 2012

DET TAR ALLTID TID FÖR MIG
att komma igång med städning. Den här gången bytte jag lakan istället för att tvätta strumpor. Alltså på riktigt. Jag hade beslutat dammsuga  o r d e n t l i gt. Vårstädning, lisom. Och i morgon skall jag tvätta golven. Mina flickgäster skall säkert sipsutta omkring i vita strumpor.
Våra ärtsoppor (det är ju torsdag) köpte vi från Arabia-center i dag, för jag behövde ny patron till sodamaskinen. Skumppa och vin köpte vi också där, men mitt favorit portvin hade dom inte så det for vi efter till Mustapekka. Där görs sedan det enorma matuppköpet i morgon.


NÄR VI KOM TILL KOTTBY
för typ 30 år sen fanns i viss mån redan stadsdelsfester på våren. Ändå i lite mindre skala. Här var det vartannat år fest i Kottby och vartannat i Gumtäkt. Men redan då loppis längs Pohjolagatan och på Akseli Toivonens fält mera evenemang och musik. 
 Så här höll det på ganska länge. Nu plötsligt dom senaste åren har man blivit sjukt aktiva överallt. Alla stadsdelar skall ha vårfest. Unga människor är ofta dom som är arrangörer. Det finns restaurangrebelldagar och städdagar med privata loppisar. I år var det tre veckoslut efter varandra fest i Arabia, Kottby och Gumtäkt. Kottbyfesten missa vi helt - Caros familj var i Mäntyharju och T och jag på Bodö. Senaste veckoslut var Caro och jag på vår misslyckade loppis. Men monsieur njöt. Vanka längs Limingovägen i solen. Kolla loppisstånd och serveringar inne på gårdarna. Ja, ja. Det kunde ha varit roligare.


NYA TORSDAGSTÄVLINGEN del 2
Bild nr 5
Det här är då alltså sista bilden. Vem månne vinner det fina armbandet? Jag skall ännu fästa dit en berlock med skrot.


NU HAR JAG
de facto ganska slött. Jag tror jag skall skriva listor med klockslag hur jag skall göra allt för att vara klar kl 16.00 på lördagen   : )

10 kommentarer:

  1. Jag tippar på sådant där "puunkuorike", som strös på rabattmullerier för att inte vattnet skall avdunsta.
    Men det ser faktiskt också ut som min "en mat", som jag idag halsterstekte och som blev lätt borglömd för en stund. Men knappast har du nu varit här och fota den i smyg.
    Jag såg på Sokos en Ril's knälling som du också måste tschööpa. Nedre kjoldelen var svart och vitblommig (ganska stora blommor). Sen då liksom "avskuren" lite ovanför midjan och övre delen var en svart ärmlös hängseltoplik sak. Men det kuliga var en vit skir ganska transparent kort bolero. Som liksom skydda axlarna och överarmarna. Den sku så passa på dej som är snygg på alla ställen!! JO!
    Gulli Na

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag måste ännuprecisera. Den där boleron är liksom stickad.Tunntunnt stickeri... ingen organza eller sånt..

      Gillen

      Radera
  2. Juu det är täckbarr.
    Raili

    SvaraRadera
  3. Nu behöver jag nog inte nån ny klänning på länge : )


    Och beträffande torsdagstävlingen, väntar jag ännu på några förslag.

    SvaraRadera
  4. Någo jävla ruttna träplankor - föreslår Nista;)

    SvaraRadera
  5. Kiva att Nista är med! Hoppas han vinner armbandet : )

    SvaraRadera
  6. Utmärkta förslag! Nu väntar jag ännu på Caro som visst int brydde sig sist heller : (

    SvaraRadera
  7. kanske jag inte vill vinna någo armband :)heh...

    Bark som ligger vid en träd som en björn skrapat sin rygg mot.

    caro

    SvaraRadera
  8. WOW! Aj riktigt liksom en björn ; )
    Visar bättre bild på måndagen.

    SvaraRadera