torsdag 3 maj 2012

DET FINA MED ATT HA GALLSTEN
är att man inte alls är hungrig. Eller vad då man -  jag borde väl skriva jag. Jag visste ju bra vad dom stora anfallen kom av, d.v.s allt surt. Det börja ju med skumppa och jordgubbar. Kramper kunde jag ändå få, så jag undvek nu sen då t.ex fett.  Och mina portioner var piki små. Nu börjar tyvärr portionerna bli större och jag sätter smör på knäckebrödet.  Ändå tror jag att tisdag och torsdag kan vara gallstensdagar. Liksom att jag leker att jag har gallsten och äter typ grönsaksbuljong med kokt ris eller kokta grönsaker och té och knäckebröd utan smör.

IDAG I VERKSTAN
var det helt ok. Två veckor sen sist. Railis hänge blev färdigt. Jag kom plötsligt ihåg att jag inte har nånting nytt i Pörtö-smyckeväg. Jag tog fram asken och börja kolla vad där riktigt finns. Och just då ringde Baba, hon som har Café Kafimysson. Det gällde inte mina smycken, utan en eventuell utfärd vi, några flickor, skulle göra i juli. Men nu får Pörtö-asken vara framme så jag då och då gör nånting dit. Dessutom har alla prislappar låssa så jag är också på det sättet lite hej hallå.

ATT FARA TILL LANDE
så här i maj är alltid lite vanskligt. Sol eller regn eller farfarsbyxor. Det är ingen vits att fara till lande och sen sitta inne i stugan och glo. Stugan skall vädras och backen städas och solen skina. På måndagen har vi vår kulturdag med Gilla . T sa att han kanske sticker sig då till lande ett par dagar. Vad om jag sku fara dit på morsdag. Eller?


MEN RAILIS SMYCKE
blev alltså färdigt. 


Och då passar det ju utmärkt att inleda

NYA TORSDAGSTÄVLINGEN DEL 2.
Första bilden är kanske inte så svår, men det är ju kiva av mig att börja lite snällare. Här då alltså

BILD NR 1
Väntar att få roliga svar i morgon  : )

4 kommentarer:

  1. Jag ser vatten.... Jag ser glas... jag ser två grodfötter... Jag tror att det är en grodfisk-skål design Alvar Aalto....

    Arabialainen Kuukeli

    SvaraRadera
  2. Vinnar smycket är helt underbart. Tusen tack.

    Bild 2: Jag tror att Arbialainen Kuukeli har rätt. Men det skulle också vara Vas fiskgraal av Edward Hall, Orrefors 1900-talets mitt. Eller en gardin, tygbit.
    Vi ses i H:fors.
    Hälsningar
    Raili och Tuikku

    SvaraRadera
  3. Lite is du hittat fast på ett berg och solen skiner på... (läs alto vas i solsken)

    caro

    SvaraRadera
  4. Nå jo, det var ju inte så innovativt. Nästa bild har jag ren i huvu och sen när jag far till lande skall jag vara helt sjukt kreativ : D

    SvaraRadera