måndag 7 maj 2012

FINT MED SOL
hela fömiddagen för det var idag Sande och hans brorsa var på fiskefärd med pappan. Alltså en 60-årsgåva. Och det roliga var att dom fiska utanför Pörtö och körde genom Bodösund och kolla vår stuga. På yttresidan hade Santeri fått en havsöring som blev familjens mat på kvällen.

PÅ DAGEN
börja jag med raffer till smyckeskisser. Roligt. Ändå hade vi lovat sticka oss in till födelsedagsbarnet på Båtsmansgatan, så jag får fortsätta på tisdan. Det var ingen fest - det var bara vi. Och vi åt upp den himla goda smörgåstårtan Inka hade lagat.  

  Här min man och mina kära, kära barn.

 Och min kära Miiu som först gömde sig under sängens överkast,

men sen ändå gick med på att bli kliad under hakan av husse  : )

Vi bytte gåvor. C fick av mig Calvin Klein kalsare och CK-deo. Dessutom Black Goose whisky. Jag fick av C en box med två dvd:er. Ett bändi från Island.

ONE med dokumentär material, TWO med konserter. Det blev inte av i kväll att se den, utan så där som med skisserna går det väl till tisdan.

LÅNGT MELLAN SPÅVAGNARNA
på söndan så vi promenera ända ner till järnvägstorget. På centralgatan höll dom på att bygga upp någon sorts stora bollar av metall (tror jag). Dom var det inget fel på, men där var sen konstiga glaslådor med nånting i som jag inte förstod mig på. Jag kan fota dem i morgon. Men jag blev så till mig så jag fota isället Alvar Aaltos Rautatalo, eller Café Rautis som vi kalla det på 60-talet.

Dit kom "alla" efter skolan. Bord, stolar, soffor, lampor  - allt var Aalto.


LAXBITEN GRILLA JAG
men vi orka sen inte ställa till med någå pastor efter den goda smörgåstårtan. "Middagen" blev knäckebröd och té. Och varför allt skjuts upp till tisdagen beror på att kusin Gunilla och jag har vår stora kulturdag i morgon. Träff kl 13 på Femte linjen.

Hoppas bara att det inte regnar  : )

4 kommentarer:

  1. Vad är det för kultur i mina gamla hemtrakter?
    Det är nämligen så att jag har inte varit där på 40 år.
    Raili

    SvaraRadera
  2. Hej Raili! Berghäll är jätte trendigt nuförtiden. Där händer saker hela tiden. Där finns gallerier och det vi skall kolla är ett ställe som heter Café 5.linja med ett loppis i tre våningar : )

    SvaraRadera
  3. Oh vad kul. Det skulle jag också vilja se, men tiden där räcker aldrig till. Kahvila viideslinja. Jag älskar aktioner och loppis. Hoppas att Ni gör trevliga fynd.
    Raili

    SvaraRadera
  4. Det blev lite dåligt med fynd. Jag trodde det skulle vara ett helt nytt ställe, men jag hade missförstått :(
    Ändå var det en rolig dag!

    SvaraRadera