måndag 21 maj 2012

DET VAR EN HURJA STORM
På Kalkbruksstranden visste jag inte hur jag skulle vända mig så när Pörtö-Line la till gick jag snällt in. På däck kunde man inte vara - det stritta över så massor. Men de tråkiga var att innan jag kom in i båten hade längsta kvisten av Brustet hjärta brustit.

 Nå, den ser ju helt fin ut i min sovbox.

Sovboxen är så där på dagen helt söpö, men jag sover dåligt där. När vi (för exakt ett år sen) var i Lissabon, köpte jag gamla Madonna-hängen på en loppis. Det var med tanke på chatelaine jag har tänkt göra. Ett hängde jag ovanför min säng.

 Hoppas jag nu sover bättre.


FÖLJANDE MORGON
var vädret vackrare. Först tvätta jag "barnens" lakan och sen städa jag löv och barr och sånt från rabatterna.

Järnkatten vaktar inte bara Mirris grav

 utan också  andra planteringar. Här då nykomlingarna:

 Vit ros  ( ? )

 Brustet hjärta

och Salvia nemorosa. Är det här nu månne en blomknopp eller bara nånting som skall bli ett blad?

Senaste sommar hade mina rhodosar int en blomma. I år ser det ut att bli fint.

Det här är den mindre rhodon med enorma knoppar.

TRAD LAX
grillades på terassen. Ändå var det för kallt att äta där, men nu skall jag berätta om söndagen. Alltså T gick på ett fiskemöte  och jag skura bastun. T kom hem och jag dammsög nedre huset.

Femtiden satte vi oss på terassen och såg när måsarna dansa på bänken. Det blev första måltiden ute.

Trad söndagspasta  : )


DET BÖRJA SKYMMA

men jag tog ändeå en kvällspromenad. Ensam. Tidigare på dagen hade jag talat med Stina som bor på andra sidan skogen. Dom far till stan men lämnar setur (sättpotatis) på en bänk, sa hon. 

Dom är ju inte så många så nog skall jag väl få dem i jorden. Får man månne köpa sättpotatis styckevis nånstan?


SPEGELBLANK VIK
men jag kommer inte ihåg när stranden sku ha varit så våt som i år. Man är helt beroende av stövlar. Och grymma mängder gammal vass.

När jag kom tillbaka hade Monsieur faire du feu börjat bränna skräpet. Det var faktiskt mörkt när han sluta.

DEN UNDERBARA SOMMARDAGEN
kom då idag - måndag. Till och med ute i skärgården 22° och någon enstaka fläkt. Båten for ren 14.10  Jag satt ute.

URSPRUNGLIGEN
skulle  Gilla och jag på besök till min gumor i morgon. Ändå blev hon sjuk och sa att vi inte får komma. Då gör jag på det sättet att jag efter tandläkaren sköter på stan allt det jag sku göra på onsdagen, d.v.s zirkoner från Kellomiehet, läderband från Sinelli, Yves, tandpasta från Bulevarden, Syrjänen, Rasmussen och växelkassa till loppis på lördagen.

Hinner jag allt det här efter kl 13? 

3 kommentarer:

  1. Blomman heter väl julros.
    Raili

    SvaraRadera
  2. Nu är jag tillbaka från min ljuuuuvliga seglats. Och våren är här! Jag har läst din finurliga blogg med intresse. Du hinner med så mycket och tips på flera restauranger och ställen att besöka i Hesa ger du oxo. Få se när min monsieur och jag ska hinna dit .....
    Yvonne

    SvaraRadera
  3. Raili: Bra, då hörde jag rätt : )

    Yvonne: I början av juni (ingen dag bestämd ännu) kommer jag att besöka podologen på Museigatan. Kanske vi då kan träffas : )

    SvaraRadera