torsdag 31 maj 2012

KLOCKAN 08 PÅ MORGONEN
polera jag silver. Jag flytta på en sak på en hylla och hitta Caros småbarnssked. Jag visste att i kniv/gaffellådan fanns gaffeln. Såååå mörka båda två! Jag tog fram silverputs och polera   : )

Aron skall äta med dem på festen på lördagen.


I HUSIS
läste jag igen om ordet "hen". Peppe Öhman använder det flitigt i sin blogg. Hon skrev i kolumnen bredvid artikeln att det är så klumpigt att skriva han/hon i en text. Natutvis är det klumpigt på det sättet, men man kan ju skriva det i pluralis!

JAG GICK TILL VERKSTADEN
Fortsatte med Pörtö-smycken. Ändå hade jag kameran hemma i laddning så jag har inga foton. 


VERNISSAGE MED TRÄFF 17.45
så det blev småningom tid att gå hem. Make up, outfit och in till stan.

 Det var hit jag skulle. Helene Schjerfbecks utställning. 

Jag vänta några minuter på min kära son och märkte hur en tant å ena sidan och en kille å den andra, titta på mig. Dom kom senare i tur och ordning och hälsa på oss. Killen sa att han var säker på att det var C:s mamma. Tanten kom  med sin dotter som var från C:s jobb. Hon var alltså där med sin mamma. Tanten sa att hon visste att jag vänta på mitt barn. Dessutom var där ännu två andra av C.s arbetskamrater med sina mammor. Och jag såg en Evi från Finnad-Bates, Ann och en min kund från JWT och två "flickor" från Ogilvy. Innan man gick in i salarna fick man skumpa.

SCHJERFBECKSKANS 
populäraste tavlor så som Konvalesenten, Flickan med dansskorna och alla självporträtt fanns natutvis i många utföranden. Den här tavlan som heter "Dörren" har jag ändå aldrig sett tidigare. Min absoluta favorit.

Och när man titta närmare på den och såg hur valvet i taket var utfört med ett par penseldrag och ljuset under dörren med ett vitt och ett gult streck, blir man ju liksom helt att hej hallå.

I CAFÉET
serverades det god mat. Sallad med ärtgroddar och annat grönt, nånsorts paj, grillad lax som var röd inuti, potissallad med champignoner och mera skumpa. 

Här satt vi en stund och reflektera.


ADJÖ TILL ATENEUM
C tog en bild av mig i trappan.

Det lustiga var att jag plötsligt hörde nån säga Babben och där stod "flickorna" från Ogilvy - dom som syns där, en svart och en rödvit. Jag har inte sett dem på 20 år.

ÄRENDE TILL STOCKMANN
hade både C och jag. Efter det ännu en öl och en grogg - gissa vem som fick vad   : )
Sen for vi hem.

I MORGON
börjar jag städa inför lördagen. Nu konstatera jag bara att huvudrätten ju har en tomatsås. Stackars min klänning  : (

4 kommentarer:

  1. ni e så söta och aron kommer säkert att äta upp alla mat när han har så fina bestick!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Fin "outfit". Du ser ut som en 25-åring.... njaei...kanske ändå int... alltså du ser ut som en 26-åring!
      Han/hon...öööh...? Jag förstår inte hur man kan undvika den förmuleringen med pluralis... ge exempel. pliiis... (sku jag vara ännu töntigare än vad jag är, skulle jag ha skrivit pliiis min griiiis...heh.. där kom det i ala fall!)

      Ugli Nal

      Radera
  2. Caro:
    Jo jag kände mig lustig när jag åtta på morgonen polera silver : )

    Gilla:
    Hitta själv på en mening med han/hon så ser du att det går bra som pluralis : )

    SvaraRadera
    Svar
    1. Citat; "Viviennes avbrott är så artiga, att de får den avbrutne att framstå som ohövlig, eftersom hon eller han inte har slutat prata i tid"... öh?
      Liksom så här då? ... att de får DE avbrutna att framstå som ohövliga, eftersom DE inte har slutat...osv.. Ja joo jii... det är väl detta du menar... utbyte av pronomen..liksom.. förstås.. juu..joo.. jees..

      Grumpy Gurl

      Radera