lördag 18 februari 2012

SLOW LIFE
på lördagen tror jag att jag har talat om tidigare. Det betydde att jag var i verkstaden först kl 14. Och ja, ja - det gällde att fortsätta med keden. Ändå var vissa länkar slut så jag måste börja med att dra tråd. Och här kommer visualiserat orsaken till att jag vill ha en länkmaskin som gör länkar och sågar dem.

Det här skedet gör jag själv. Rullar silvertråden runt en pinne. 1mm går ännu men t.o.m 1,5 är nog lite jobbigt. För att då int tala om 2,5 - 3mm tråd som ofta armbandslänkarna är gjorda av.


Och sen ska dom sågas. Det är jag jätte dålig på. Länkpötkön jag håller i vinglar hit och dit, därför skulle en riktig länksåg vara bra.

När man gör en ked löder man ihop sömmen på hälften av länkarna. Sedan trär man dem på öppna länkar och till slut löder man också dem.

Nu är hela keden klar - nästan. Jag skall ännu gå igenom den länk för länk. Korrigera sömmen i grova länkar och löda sömmen i tunna länkarna. Sen skall jag göra ankaret och det blir roligt.

RADIO HELSINKI
lyssna jag på. Norppa spela film musik och bl.a musiken från filmen Där vi engång gått. Texten av Peter Lindholm (regissören) och framförs av Sam Huber.  Sjukt snyggt! I alla  fall ansågs tv-serien vara bättre än filmen. Nå, jag har inte sett filmen, men tv-serien tyckte jag var ok. 

MIN DÖRR
i verkstaden ser ut så här. Trots att julen är förbi tänker jag ändå ha belysningen kvar.
Och natutvis annonsen som fick mig att köpa ny telefon  : )

HEMMA IGEN
efter kl 18. Och nu den absolut mest traditionella laxen, t.o.m Rosamunda potis.


DÖRRKEDEN OCH KLOCKAN
från tidigare torsdagstävling ville Gilla ha svar på.  Och jo, Caro hade rätt. Kettingen var nånting som höll upp klädskåpsdörren i Arbis omklädningsrum. Och klockan finns i tunneln. I hörnet innan man kom till K-kauppan fanns förr en guldsmed. Klockan har dom glömt kvar, så det var den jag fotografera  : )

I MORGON
räknar jag med att se Aron på Himmelsberget. Fastlags "Talvirieha" - vad det nu heter på svenska  : )

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar