onsdag 8 februari 2012

ATT GÅ TILL VERKSTADEN
efter en sådan morgon jag hade, var kanske inte så fiffigt. Ingenting hölls i mina händer, jag glömde att använda conditioner, jag stjälpte min te-kopp, glömde att sätta fram bröd o.s.v  Monsieur föreslog att jag skulle gå tillbaks i sängen och gömma händerna under dynan. Ändå hade jag konkreta jobb i verkstaden. Och det gick ganska bra - till en början.

Har ni sett min burk med goda ananaskarkkir?

Jag har den nu i verkstaden.


Hemifrån tog jag en rumstermometer på skoj.

Och ni ser vad den visar. 15 grader.

JAG FORTSATTE MED LÄNKARNA
Fortsatte med keden och måste göra till länkar. Såga upp dem och lödde dem i grupper om 5. Satte dem efter det i ett litet mässingnät för att sedan ha dem i syrabad.
Då hände det.

Plötsligt fastnade nätet i min vida tröjärm och länkarna flög omkring. På golvet. När man svurit färdigt tar man sopborsten och skyffeln och sopar.


Jag hitta dom flesta och satte mig sedan ner och lödde följande länkar. Men när jag skulle sätta dem i nätet fanns det ingenstans. Jag sökte och sökte. Tills jag från ögonvrån såg nånting som dingla i min ärm. Nätet satt fast där fortfarande! Jag satte länkarna i ett pika syrabad. Kratsa med stålborste och lät dem torka.

Nu titta min granne in. Grafikern Vappu Rossi. Hon skall igen ha utställning och gav en inbjudan till vernissagen.

VÅR MIDDAG
var god frittata. Jo jag vet - vi är tråkiga. Nu diskutera vi bl.a. World Design Capital 2012 för jag råka ha Stockmnns stamkundbroschyr framför mig. Jag hoppas den som har designat Iittalas porslin till  evenemanget inte är någon er släkting. Jag tycker dom är lite konstiga. Är det Olavi Virta och Mannerheim som kikar fram där? 
Monsieur tyckte att jag borde ha kommit med nånting till WDC. Jag sa att det var ju meningen att jag nu skulle ha min utställnig, men jag hann inte. Han menade tydligen nånting annat. Liksom typ ett eget smycke. Men hur sen då?

I MORGON IGEN VÄCKNING 07
Jag skall på "gruppundersökning" kl 12 och tänker sedan bli i stan. Köpa en skiva, gå på bio m.m.

3 kommentarer:

  1. Jättesnygg termometer! Jag vill ha den.
    ö
    Gunilla Marianne (tant)

    SvaraRadera
  2. Oj, så nostalgisk jag blir av ananaskarkkina. Min mormor brukade ha med sig sådana då hon kom på besök. De fanns i en läkarväska av läder, som öppnades och stängdes på ett speciellt sätt. Och så hade karamellerna en helt underbar doft!
    Undrar om bion du såg på torsdag var bra.
    Kollegan på Musgatan. 7

    SvaraRadera
  3. Gunilla: Den är köpt på en loppis i Tattarmossen.

    Kollegan: Också jag blev förvånad när jag såg att ananaskarkkina ännu görs. Berättar om filmen på kvällen : )

    SvaraRadera