onsdag 7 mars 2012

TULPANERNA

dag 6. Faktiskt en som är helt ok.


LAPIS LAZULI-STENARNA

som Syrjänen slipa, blev så här fina.
Definitivt äkta!


IDAG I VERKSTADEN
prova jag min nya maskin. Min länklagare.

Jag stack 1,5 mm tråd in i maskinen liksom i ett hål i pinnen och veva och det blev en fin pötkö.


Det här var liksom bara ett prov, så jag gjorde inte många länkar.

Länkarna sätts in i metall grejen till höger. Ett runt sågblad fäster man vid hängborren och så sågar man. Det går helt hurja snabbt. Både länktillverkningen och i synnerhet sågandet underlättas massor.

OCH HÄR
ändavbitaren som är helt suverän.  

En gammal tång av järn och otroligt bra.


SLUTLIGEN GÅRDAGENS HUSIS

Alltså hur grabbigt får man stå?  Oj nej! Hamnar jag nu till Sibirien?

I MORGON
gumor, posten, eventuellt verkstaden, yoga...



4 kommentarer:

  1. Wow, man kan riktigt såga dem upp på det där sättet! Har du förresten fått din puckelanka? :D

    SvaraRadera
  2. haha med iver och fjärilar imagen kom jag hita och väntade på torsdags bilden och håka sen att det är ju torsdag idag.... fina stenar och fin maskin :)

    caro

    SvaraRadera
  3. Anni: Ingen puckelanka och hängborren ringde jag om förra veckan. Den har "reparerats" ett halvt år.
    Jo länkmaskinen har en såg. För att man skall kunna såga tryggt, behöver man Foredom käsikappale. Det är inte dyrt så kanske man sku skaffa ett sånt.

    Caro: Ha ha! Jo du får nog vänta till kvällen : D

    SvaraRadera
    Svar
    1. Om du nu inte NU har Foredom käsikappale, betyder det, att du då Nu sågar otryggt? I såfall får du int' såga. Alls. Utan Foredom.

      Men jo lazulina är alldeles oerhört fina, exakt så så min farsas manchettknapp ut...
      men min egen lazul-ring är ändå bäst!!)

      Väntar också med stor spänning på torsdagsbild..

      Alli Nug

      Radera