söndag 15 januari 2012

VAD ÄR DET HÄR   1.


 Månen i går kväl kl 00.00


VAD ÄR DET HÄR  2.

Min vän Gunnel är bohem. Hon hade några dagar varit på Kimitoön och hälsat på andra bohemer. Jag mötte henne på Kampens buss-station när vi skulle till Annika. Hon gav den här skeden åt mig. Hon tyckte att jag skulle såga av "snäckan" och använda den. Det tänker jag inte göra. Jag tänker använda hela skeden i kommande projekt.


VAD ÄR DET HÄR  3.

Halsdukar.

Vi har ett skåp fullt med halsdukar, pipor, vantar, sockor... Jag visste att det i skåpet finns en lämplig halsuk som skulle gå i färg med min julklappspipo. Så var det också, men den lukta inte gott. Med dom flesta halsdukar var det lika, så jag hade "stora halsduksbyket" i dag. I skåpets nedersta hylla/korg har vi plastkassar. Dom redde jag också upp och dammsög. Småningom kommer pipor och vantar i turen. En vacker dag kommer det en fräsch doft emot när man öppnar dörren  : )


VLADIMIR VYSOTSKIJ (1938 - 1980)
På ett uppslag i Husis senaste onsdag fanns på vänster sida recension av Merete Mazzarellas nya bok. Ni läste antagligen bara den. Jag läste dessutom recensionen av filmen om Vladimir Vysotskij.

Det var 1989. Jag vet inte hur mycket Gilla och jag kände till Vysotskij. Kanske inte alls? Hur som helst gick vi på en liten grej på Svenska Teaterns Mini-scen.


"Sången som brast" med Dick Holmström och Arto Rintamäki. Vi var helt liksom att hej hallå. Man fick köpa kassetten som basera sig på "pjäsen". Jag spela den på jobbet, med hörlurar i bussen, hemma när jag laga mat...

Nu hade dom då problem med vem som skulle spela Vysotskij i filmen. Ingen vet vem det är. Skådisen fick en mask på ansiktet som liknar Vysotskij. Hela skådespeleriet blev stelt och konstigt. Grejen är ju den att en skådis behöver inte nödvändigtvis se ut som kändisen. Karisman och utstrålningen är det viktigaste. Resten kan korrigeras med frisyrer, färger, kläder... Så lyckades man i filmen The Doors där Val Kilmer spela Jim Morrison, i Gainsborgh där Laetitia Casta spela  B.B. och inte minst i filmen "Matti" där Jasper Pääkkönen spela Matti Nykänen.

KL 21.00 BOARDWALK EMPIRE
En HBO-serie om förbudstidens USA. Första delen regisseras av självaste Martin Scorsese. Jag skall kolla hur den verkar.

I morgon verkstad på eftermiddagen.

5 kommentarer:

  1. Var månne min kasett är? :<(

    SvaraRadera
  2. Svar
    1. Nå nej. Om inte du var den, som skötte mitt flyttnings-sorterande och inpackande då för två år sen.. MEN - jag tror mera på en byrålåda på Pörtö i "gröna rummet" i huset som Jack eiku Pelle byggde!
      Fast egentligen... jo... borde du veta! För det skulle ju vara mycket bra, om du visste allt sådant, som inte jag vet! (Som ju visserligen är minimalt lite. Heh!)
      Gilla (tönt-tanten)

      Radera
  3. Men var det så att vi var fattiga och köpte bara en kassett och du banda den sen åt mig?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Möjligt, men här (igen en gång) sviker minnet. :<(
      Allinug

      Radera