onsdag 25 januari 2012


SOLEN TITTA LITE FRAM,
bara några minusgrader, ganska ljust och snön föll sakta. Helt ok liksom.

DAMEN I STENSLIPERIET
i Kronohagen var väldigt trevlig. Hon hade jobbat med Fabergé-guldsmeder i sin ungdom och så tala vi om att slipa stenar och om putkiremppa. Nånting som har hållit på i sliperiets hus en längre tid och inte vill bli färdig och inget vatten finns så hon kunde inte ta emot mitt Lapiz lasuli-jobb. Jag tror att vi umgicks en timme. Sen sa jag att nu måst jag gå, men jag kommer tillbaks och då skall vi tala om Guggenheim  : )

DNA KAUPPA
var följande. Jag hade vissa frågor angående min nya telefon. Jag beslöt ändå att hålla min kolumbus e-post så jag fick hjälp med att installera den.

HARRI SYRJÄNEN
var på plats så jag beslöt gå dit med stenen. Jag skall ännu diskutera med min kund Anna innan jag ger grönt ljus åt honom. Jag visa en inbjudan jag hade till Finnish Designer Awards och han sa att han har fått samma att varför tänker du gå dit. Saa ilmaista skumppaa, sa jag.

KISELEFFSKA HUSET
var så gott som tomt. Ledsamt att se. Jag gick till samma café vi satt på med Anni på Lucia-dagen.Jag ville sätta fart på blodsockret före prisutdelningen.

Grönt té och croissant. I det här skede ville jag malligt kolla min e-post på telefonen. En Lefa fråga när han kan avhämta ett smycke och jag låtsades svara. Jag vet ändå inte hur det lyckades. För säkerhets skull skicka jag ett nytt svar hemifrån med datorn.

VIRKA,
 galleriet på Sofiegatan.
Finnish Designer Awards -  d.v.s årets bästa grafiker, bästa textildesigner, bästa konstnär, bästa möbeldesigner och bäsa industriella designer. "Hyvät naiset jag miehet",  inledde Ornamos representant sitt tal. Det var ju fint! Den versionen har jag inte hört förr. Sedan var det då Jussi Pajunens tur. Hans svenska var en enda rotvältska. Han kunde ha låtit publiken slippa den.


WORLD DESIGN CAPITAL HELSINKI 2012

bl.a. den designen hade gossarna bakom Kokoro & Moi gjort. Man får vara av vilken åsikt som helst, men jag är inte imponerad.


FREEMAN
har designat kläder för unga människor,  CTRL-Clothing.


ELIZABETH SALONEN

var bästa industriella formgivarn.

Och man fick inte skumppa - man fick vitt och rött vin!

Skall i någorlunda tid till verkstaden i morgon.
Godnatt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar