torsdag 26 januari 2012

I DAG TVÅ BILDER
- två klockor.

Min tidigare telefon hade en jätte snäll väckningssignal. Det lite plinga och lite ringde och var snällt och svagt i början och blev småningom starkare.  Nya telefonen har inte så många signaler att välja mellan. Därför blev det ringningen som reseväckaruren hade förr. 

En tunn, jämn ringande signal. Dom var ju mekaniska så man vred upp dem varje kväll. Därför var signalen också bara rrrrrrrrrrrrrrrr. Lite retro att vakna till en sån signal. Och i morse väckte den mig dessutom. Jag låg inte där och vänta att den sku ringa.

STÄDDAG
och hela veckoslutets matuppköp i Arabia-center. Förutom då lördagen för då skall vi på party till Nylunds - d.v.s Tättäs syster som vill fira sin pensionering med bröderna avec. Nu kom det då slutruschen på bokrean, så jag tror vi går på fest via Akademen. 

BOKREAN
förr var inte så här tidigt. Den var i slutet av februari. Det vet jag för vårsolen lyste då. Jag minns speciellt en lördag, när vi hela familjen - alltså min barndomsfamilj - köpte böcker på rea i Finska Bokhandeln. Då fanns bara den där baksidan. Man gick in genom dörren som nu är liksom bakdörr. Och vårsolen ske in och mamma, pappa, barn köpte böcker. Bokrean var helt en egen grej separat från alla andra reor efter julen.


TORSDAGSLEKEN
blev ingen höjdare. Jag fick ett svar. Jag gör ännu ett försök, men om deltagandet är lika lamt är det slut med den leken. Alltså på väg hem från yogan.

Var finns den här klockan?

MÅNEN
var fin på kvällen när jag kom hem. Vänta på grönt ljus och såg månen som ett kommatecken - då är den på kommande, har man lärt mig. Men det var inte min kommentar utan kommentaren är den att månen såg helt konstig ut för den var jättestor och gul,  inte  liten och vit som nymånar brukar. Jag fota int, det sku ha blivit suddigt.

ÄRTSOPPA
denhär gången. Jag hade tänkt mig trad med Kyrkpressen, men fastna framför Niinistös och Haavistos "duell". Stackars Niinistö. Förutom att han hade ful slips var Haavisto massor bättre  : )

Småningom godnatt. Tidig väckning i morgon för då får jag krama Aron!

2 kommentarer:

  1. Aaa men sidu... ang. torsdagsleken... om EN redan svarat och man tror det var rätta svaret.. int vill man kanske då mera svara, sjölv.. väl..
    Ok då. jag svarar så här... Jag tror inte det är ett klädskåp på/i din yoga-salstambur. JAG tror det är ett förvaringsskåp för knyppeldynor, beläget i Nubbesalens gömmeskrubb.. JO!

    Jag vet icke var klockan är belägen.EventuVELLT utanför butiken "Kultajousi" vid "Central Railway station Square". Eller då vid "Krafalgaaar skoaare".

    Gunnis

    SvaraRadera
  2. Nåmen just. Här efter frågar jag VAR finns grejen i fråga. Få se vad jag får för svar : D

    SvaraRadera