tisdag 8 november 2011

PÖRTÖ-LINE HADE TRE PASSAGERARE
på lördagen. Det var Tättä, jag och en Melker. Jag satte mig ute med min filt, men när vi var halvvägs börja små ettriga vågor stritta på mig så jag måste gå in. 
Vi var framme klockan fyra - ändå blev det snabbt mörkt.



Jag tände ett ljus på bryggändan, men det ville inte brinna. 
Antagligen något helgon som  bråka med mig.
Vi åt grillad lax och lade oss tidigt.


DET BLEV INTE RIKTIGT LJUST
varken på söndag eller måndag. Det var mulet - liksom skymning hela dagen.
På söndagen klippte jag albuskarna. Det har varierat.

Ibland har jag lämnat det till våren, men det gick kanske lite bättre att klippa utan löv. 
På kvällen pasta och Magnolia - en tretimmars huippu film.

PÅ MÅNDAGEN
stängde vi av vattnet. Dom flesta har en pump som hämtar vattnet till stugknuten. Vi har rör inomhus både i kök och bastu. Därför måst kranar öppnas, rör tas i sär m.m.  Det är lite jobbigt och kan ta ett par timmar. När det var gjort satte jag mig ner med rödvin, knäckebröd och Kuukausiliite.

Där var en större intervju med min idol Robert Helenius. Han berätta att han tänker vinna alla bälten som finns och efter det bygga ett hus åt sig och sin familj i Borgå skärgård!! 
Hi hi, om tio år plockar han säkert trattisar på Bodö  : )

BLOMMORNA FÅR VISSNA I SINA KRUKOR
och kanske täckas av löv, ändå städar jag inte bort trädgården förrrän sista dagen.

 Tömd vattentunna.

Tom blomhylla och

sakerna på väg...

...upp i lidret.


Tack och adjö för i år!


MIN BÄSTA HEMFÄRD NÅNSIN.
Pörtö-Line for 16.10. Nu var det bara Tättä och jag. Jag satt ute igen med min filt.  Det var otroligt skönt - liksom fulländat (åhå! det lät fint)  T.o.m Kalkbruket såg vackert ut.


Jag tyckte jag sku ta en bild. Kameran var i en låda för bagage. 
När jag tagit bilden och vände mig om såg jag det här!

Jag har aldrig sett en sån solnedgång! 
Den var på ena sidan och

en fullmåne på den andra.
(Hade jag sagt babord och styrbord hade jag varit Besserwisser).

 Och snart blev också Kalkbruket färgat av solnedgången.

Ännu medan jag vänta att Tättä sku komma med Jeepen såg det ut såhär. Klockan var 17.00.

EN HÖG MED PÖRTÖ-LINE FILTAR
är nu mitt förslag. Det finns inget skönare än att sitte ute på däck när det är lite kyligt, förstås inte vid storm och regn.


STUGAN ÄR STÄNGD
och vi är antagligen i stan fram till påsk. Nu skall jag läsa mitt bloggarkiv hur vi stängde senste år. Det var också All helgona. Följande vecka kom det en snöstorm som var inledningen till den långa, långa vintern.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar