fredag 11 november 2011

MIDNIGHT COWBOY
i kväll 21.45 på Teema. 

En av mina favoritfilmer. Den är gjord 1969 - både Dustin Hoffman och Jon Voigt är väldigt unga. Jag minns att jag jobba på Husis när jag såg den och en kollega klassificera den som en skrattfilm. Den är nånting helt annat. Det var den första filmen gjord med ett nytt grepp. 
Jag kom ihåg Nilssons fina Everybody's Talkin' och mörka scener från New York, när jag för några år sen fick den som DVD. Det jag inte efter 40 år kom ihåg var Joe Bucks flash backs från både sin barndom och ungdom. Hemska saker. En jätte bra film, men den är jobbig. 
Se den ändå  : )

1 kommentar:

  1. Den hör definitivt till kategorin "Best film ever"...

    Visserligen på något sätt jobbig... men konstig nog helt lika aktuell nu som då! Vissa filmer ser man på ett annat sett som äldre... (och äldre och äldre... ). Behöver inte betyda att detta är fel... men ... "Midnight cowboy" slår an exakt samma strängar hos Gilla 25, som hos Gilla 65...

    SvaraRadera