torsdag 24 november 2011

ATT LÄNGTA TILL SIN VERKSTAD

Jag minns tider när jag dagligen kunde ha som rubrik "Idag i verkstaden". Jag visa bilder och berätta hur fina smycken jag gjort, hur glad jag var att få jobba.

Det vill inte riktigt bli nu. Den vidriga virusen har varit jobbig och kontakt till diverse instanser på grund av gumor har kommit i vägen. Jag får väl ändra namnet på min blogg till BABBENS SOCIALBYRÅ.

Ändå lovar jag att mina tre kunder som har blivit lovde leverans före julen kommer också att få smyckena. Visserligen kommer jag att måsta reservera en dag i veckan för Margus, men det får räcka med en dag.
Jag är inte i form, men skall ändå till henne i morgonbitti kl 09. Två tanter från olika socialbyråer är närvarande.  Margus tyckte att det är bra om jag kommer "så blir det ingen lucka i kommunikationen".


ETT HEM FULLT AV BOBBOR
ja så känns det här hos oss. Aron skulle vara här över natten inkommande veckoslut och hos farföräldrarna nästa, men jag bad Caro att vi byter om. Här måst på riktigt tvättas golv och desinficeras innan Aron kommer.

EVA BIAUDET
har tyvärr misslyckats med sin annons. Nu är det ju en saklig president som skall väljas - vill man som 30-åring in i riksdagen kan man ha en annons som ser ut så där. Den röda och blå färgen är otroligt barnslig och - har ni märkt - människan som alltid har glasögon har låtit fotografera sig utan. Tvärt om kunde hon ha skaffat större sakliga skalmar och poserat mera på alvar.
Det är hennes tur i A-talk nu kl 21. Hon är ju jätte duktig och bra på att svara och kommentera, men annonsen är nog skit.


NU TVÅ  LITE NYARE FILMER

WHEN YOU ARE STRANGE: 
The real Jim Morrison, 2009

Regi: (editering) Tom DiCillo. Speak: Jhonny Depp. I rollerna natutvis The Doors.

Filmens material sträcker sig ända från 1965 fram till Jim Morrisons död 1971. Det mesta av materialet är filmat av Ray Manzarek. Före The Doors var det meningen att Jim Morrison och Ray Manzarek skulle börja filma. Dom studera vid UCLA i Californien. Det blev nu väl int sen någå, men under hela The Doors perioden fortsatte Manzarek att filma. Det är till största delen det material som filmen är hopklippt av.  
Den hade premiär  sommaren 2010 i Helsingfors. Vi såg den då. Filmen var så otrolig, att när den sluta börja jag applådera och snart gjorde dom flesta andra som jag.
Och jo, vi har besökt Van Morrisons grav i Paris  : )


GAINSBOURG
2010 visades filmen på Rakkautta ja Anarkia-festivalen, men vi blev utan biljett. Till all lycka var den en av filmerna som sen kom på vanlig repertoar.

Regi: Joann Sfar. I rollerna: Eric Elmosnino och bl.a. Laetitia Casta.

Det är en berättelse om Gainsbourgs liv, allt från barndomen i Nazi-ockuperat Paris till 60-talet med alla hans fina sånger. Eftersom jag är Brigitte Bardot-fan var jag lite orolig hur Casta skulle vara i hennes roll, men hon var nästan bättre än B.B. själv  : )

Filmen är så tillvida annorlunda att regissören är ursprungligen serietecknare. Hon har visst ritat en serie på Gainsbourgs liv och nu ploppar det upp ritade versioner av honmon med jämna mellanrum. Det är liksom hans alter ego.

Dom här filmerna kan kanske småningom komma i tv. Missa inte!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar