fredag 4 november 2011

DET SKULLE BLI EN FIN DAG

lovade redan vädret när vi vaknade.

10.45 var vi efter kusin Gilla i Arabia och körde sen till Borgå. På begravningsplatsen träff med  Cola och Anneka (bror med fru). Som jag berätta igår finns min släkts grav i Borgå.

Jag är alltså född Eklund. Här med Allhelgonadag-utsmyckning.

Men också farfarsfars och gammelfarmors grav finns här. Under promenaden råka jag igen på ett träd med rufsiga fåglar i toppen. 

Den här gången sidensvansar.

Och här gamlasläktens grav.

Kolla texten: från Pörtö.

Lunchen åt vi på en jätte mysig restaurang i Gamla stan. Tyvärr minns jag inte namnet.

Här nära och kära utanför restaurangen.

Och min goda fänkolssoppa.

Här bor Cola och Anneka.
Eller Anneka nån dag i veckan. Cola bor i princip endast på Pörtö.

Från köksfönstret ser man Borgå Domkyrka.

Man fick kaffe med kanapé och bebe´.

Eftersom vi beslutat fara till Pörtö först på lördagen hade vi tid att besöka min kära butik ISTRA i Gamla stan.

För ett år sen på sommaren fck jag av Caro en jätte fin duk till namnsdagen därifrån. Den här sommaren köpte vi soffdynsöverdarg. Caros duk var dessvärre inte mera så fin, den var liksom mera "vin", så nu ville jag ha en ny. Tättä fick ögonen på en perfekt! 

Vi körde hem via stora S-supermarketen utanför Borgå. Mat för i kväll och till lande. Vi körde hem Gilla och sen via Kottbys K-market efter lax. 
I kväll blev det alltså mer eller mindre tråkig Caesar-sallad och i morgon på lande trad lax. Voj voj, man borde nog hitta på någonting nytt på menu´n.

Hur som hels, det var en jätte trevlig dag. Tack till alla!

Och slutligen vår nya fina duk  : )

4 kommentarer:

  1. Jag tackar för en perfekt dag! Jag tycker så mycket om mina kusiner och deras äkta hälfter (och deras barn och barnbarn.. förstås!)
    Jag skall nu börja utveckla ett recept för den ultimata fänkålssoppan!
    Er duk är fin. När jag såg den så här i sin prydno utbredd, kom jag på att man kanske kunde ha den som "spiritist-bord"...hm...
    Tack ännu för att ni orka "drajsa" på mej (ålen).
    Gilla

    SvaraRadera
  2. Det var en trevlig dag och det blev ju riktigt bra bilder. Jag är speciellt stolt över fänkolssoppe-fotot : )

    SvaraRadera
  3. Jag blev faktiskt meget förvånad över fänkålssoppsbilden...hur? Nån foto shop-juttu ??? eller vad finns i skålen... eller...
    (för sini. Ni som icke vart där. När B hade ätiti sin soppa, slog det henne, att nu är skålen tom, nu har jag glömt att fota soppan... Trolleri-trollera...
    Gillis

    SvaraRadera
  4. Inget manipulerande här inte. Där var en skvätt kvar på bottnet. Det är ljuset som är perfekt!

    SvaraRadera