lördag 5 mars 2011

LÖRDAG - STÄDDAG
Eftersom jag hade annat program i går blev det städ- och matuppköpsdag idag. Huj! Precis som förr i världen när jag jobba. Veckoslutet blev sååå kort för på lördan sku det städas och fejas.

TÉ SOM KRYDDA
Hur länge som helst var den grillade laxens krydda socker, pepparmix och grovt salt. För typ ett år sen läste Tättä i Kuukausiliite ett recept med rökt té som extra krydda. Lite jobbigt att man får Lapsang  enbart hos Stockmann. Inte ens vår välförsedda Musta Pekka har det.
"Maultaan maskuliininen, savuinen ja hieman tervainen". Forsman té - text enbart på finska.

OLIKA SÅSER
Idag blev det spenatsås. I receptet står det 500g spenat, men jag brukar ha 200g. Ändå resten av ingredienser så som i receptet.
50g smör, 2-3 msk Philadelphia ost, 1 dl grädde, fetaost, salt och peppar.
Låt spenaten dar ihop sig i smöret i en stekpanna med lock. Rör ner ost och grädde och låt det få en krämig konsistens. Salta och peppra. Smula på fetaosten strax före serveringen. 

Idag bytte jag dessvärre grädden och Philadelphia osten mot turkisk youghurt och gräddfil bara för att jag råka ha det hemma. Riktiga receptets bild är ju nog massor grönare än min.

3 kommentarer:

  1. Hej Barbro
    Jag ser att Du har stort intresse för matlagning. En väninna till mig från Iran ( helst säger hon Persien) Förfäller spenat (låter kallna) och blandar med naturell yoghurt, vitlök,salt och peppar. Såsen är jätte gott till både fisk, kött cykling. Själv gör jag liknande stuvning med grönkål. Kokar grönkål i skinkspad stuvar med vetemjöl,grädde, vitpeppar. Efter som skinkspadet är salt burkar det inte behöva mera salt.
    Tuikkus matte

    SvaraRadera
  2. Hej! Det är säkert lika gott att äta spenatsåsen kall som varm. Varför inte tillexempel med kyckling. Och tack för tipset med grönkål! Kålen kanske inte "försvinner" på samma sätt som spenat : )

    SvaraRadera
  3. Hur använder man lapsang som laxkrydda? Strör på teblad? Eller kokar te, som sedan hälls på, under, över, i breven?

    GfA

    SvaraRadera