fredag 18 mars 2011

KOLTRASTEN
Kl 06.00 vakna jag i morse till ett konstigt ljud. Vi har året runt vädringsluckan öppen i takfönstret i sovrummet. Det var koltrasten. Dens sång är det vackraste jag vet. "Vår" koltrast håller till på taket vid takfönstret - lite hit och dit. I april blir sången så intensiv att man ibland int somnar på nytt. Men nu kommer nog våren att ta jättesprång framåt.

STÄDDAG
blev det ändå idag. Pingla-kundens barn hade fått flunssa  så jag gick inte alls till verkstaden. Här städades. Jag dammsög - också möbler - och torka av köks och tamburgolv. Monsieur  laveure de fenêtre tvätta ett par fönster. Han är ju också reparateur de fenêtre och de var ju bra för i korsdraget smällde övre balkongens dörr fast så fönstrets lister stritta. Inga problem!

BOKEN E= mc2
blev ju onödigt aktuell. Jag vet nu vad som händer i en atombomb och  i ett kärnkraftverk, men hur Einstein kom på det fattar jag inte. Boken berättar också om fysiker både före och efter Einstein - otroliga typer.

MIN MAKEUP-PÅSE
hade blivit gammal och skadad. Jag fick en ny MOSCA-makeup påse av Caro, så den gamla satt jag i min papperskorg. Aron var här av och an idag. Han har sett mig många gånger använda makeup-påsen och sett den på min sekretär.  Oj nej, nu var den i papperskorgen. Plötsligt stod han där framför mig med makeup-påsen att sidu - den var av misstag i din papperskorg! Snälla omtänksamma Aron : )

IDAG FRITTATA
Om jag påstår att Frittata är en såkallad "man tager vad man haver"-rätt, är det inte nödvändigtvis sant. Men vi hade kycklingbitar som blivit över från onsdagens Ceasar-sallad dessutom lök, parmesanost och ägg,  så vad vi köpte var spenat och tomat. 
Det man fyller Frittatan med fräser man först i olja och häller sen på typ 6 vispade ägg (om man vill 1 msk vatten per ägg) kryddat med salt och svartpeppar. 
Sätt lock på pannan och låt steka på medelvärme 10 min. Strö över parmesan- eller annan riven ost och låt ännu stå utan värme under lock någon minut, eller tills osten smält. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar