onsdag 2 mars 2011

IDAG I VERKSTADEN
polera jag pinglan, men prova också på olika slag av patinering. I skolan lärde jag mig patinera silver med Argentoxid (blitz) och att enbart med värme patinera nysilver. Hos Syrjänen patinera jag titan också bara med värme. På måndan hade jag faktiskt också köpt en bok av smyckedesigner Mary Hettmansperger. 
Fina smycken, bra system. Dessutom oxideringstips. 

Den slarviga männsikan hade såttat torr kattmat på metallen hon sku glödga och märkte att det blev färggranna ringar runt kattmaten. I sin bok har hon en egen rubrik för "Cat food patina". Nå, jag har ju Miius mat i skåpet så nu testa jag. Men man borde nog ha utsug till det här för kattmaten börja brinna.
Spåren av kattmat kan man säkert fuska bort med Blitz. Till vänster koppar, dom två andra silver.

Att oxidera koppar och mässing på samma sätt som nysilver har jag inte tänkt på. I boken finns fina exempel.
Bara man noggrannt följer med och slutar "elda" i tid får man snygga färger. Längst till vänster mässing, dom andra koppar.

BESÖK HOS ARON
17.30. Mamman sku på jumppa (som det hette förr i världen), pappan hade något möte. Jag kom hem via matbutiken så det blev en lite senare middag och nu väntar vi på att Reindeer spotting-filmen ska börja.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar