tisdag 15 mars 2011

IDAG I VERKSTADEN
blev det faktiskt en färdig ring. Jag hade ju börjat på en tredje kistinfattning i går. Det viktigaste var att få stenen att sitta. Jag gjorde därför formen på öppningen så likt stenen som möjligt.

Ringen kommer att göras av vitguld, men jag kommer att föreslå att den lilla ställningen som håller infattningen i luften är av gult guld. Den måst int. Här i proton är ställningen av mässing. 

Och den funkar bra.  Stenen syns fint. 
Här blänker allt, men det är mässing "vikt" i tre delar, så att mittersta  delen är fastlödd på ringskenan. Det gör att den här klara zirkonen blir gul i en viss vinkel. 

Vi hade en fiffig lärare i Ekenäs. Hon sa att om nånting går på tok är det bara att hålla god min och ta till Plan B och sen förklara för kunden att det antingen är snyggare eller håller bättre så här. 

Jag slipade stenfattningens kant närmast stenen matt - det är snyggare  : )

VOJ VOJ
Skåpet med lådor som pelarborren står på braka förra veckan. Okej, jag kunde borra, men snart gick lådorna inte in och skåpets väggar höll på att falla isär. Men ni vet min lyx!


Bara att kalla på le reparateur de meuble som dök upp med lim och spikar : )

4 kommentarer:

  1. joooooo guld absolut! vetdu jag tänkte att det är säkert bara på foto som det ser ut så men att lite guld sku vara snyggt :D
    Kanske pappa skulle börja ta lite fickpengar och vara andras reparateur också när han är så duktig??!

    SvaraRadera
  2. Vi skall ännu kolla hur guld inverkar på safirens vackra färger.

    Ja just, ha blå halare och gå omkring med vektygsback : )

    SvaraRadera
  3. Jo jo! Yes! Monsieur kunde utvidga sitt service-revir till Arabien. Ibland skulle så behövas!!!

    W(hishes)
    The Gurl

    SvaraRadera
  4. Men jag har förstått att du har din egna Mr. Jorm!
    Eller?

    SvaraRadera