måndag 14 mars 2011

IDAG I VERKSTADEN
fortsatte jag med infattningsövningar. Jag vill att den fasettslipade stenens nedra spets (som heter nånting) skall synas. Ursprungligen tänkte jag mig en öpping i ringskenan, men då blir ringen ganska bred eller liksom hög.  Istället föreställer jag mig nu infattningen på en liten "ställning". 

Dom två första infattningarna jag gjorde var kistinfattning (se kategori Arbetsbeskrivningar). Bottnet skulle öppnas så att stenens spets tittar ut. Men stenen vill int riktigt sitta. Igen en gång tog jag fram skolboken. Kolla nu rörinfattningar.

Då har man ett yttre rör med materialtjocklek  0,3mm och ett inre rör som stenen vilar på med 0,4 - 0,5mm materialtjocklek. Jag gjorde två versioner, men problemet är det att stenens spets inte syns tillräckligt. Nu har jag då på gång en tredje kistinfattning.

Jag gör det här jätte gärna - perfekt att småningom få komplicerad steninfattnig i ryggmärgen. Ännu mer ivrig blev jag när jag kom på hur jag skall göra "ställningen". Det kommer att bli så fint!  Och för tillfälle har jag tid. Följande beställningsarbete är det ljusröda hänget. Det gör jag nästa vecka. Jag tror att jag ännu i kväll skall kolla lite fasettinfattade stenar i smyckeböcker jag har.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar