söndag 4 januari 2015

Min fina ros


är fortfarande så här vacker!

Jag steg upp niotiden och laga frukost. Monsieur hade stigit upp lite tidigare. Caro lova dyka upp fyratiden. 

Jag satte mig ner med min nya almanack. Månne jag har visat bild på den? Hur som helst är den helt konstig. Mitt på sidan finns namnsdagarna. Helt idiotiskt. Den är korkad annas också. Nu gjorde jag så att jag skrev mina vänners namnsdagar upptill. 

Snart dök Salminens upp. Mofa var med barnen medan mamma var och jumppa och jag laga maten. God hönsstroganoff blev det. Amanda kasta omkring sin mat. Jag fick torka golvet tre gånger. Jag åt sen min mat ännu som sista. Tömde alla kastruller.

Här två bilder från när barnen äter kvällsbit.


Verkar att vara gott.

I morgon skall mamma med Amanda till dagis. Dom blir typ tre timmar. På onsdagen blir dom säkert där och äta. Sen då väl ännu två dagar och på måndagen blir hon väl ensam med Aron och en snäll tant.



Här kommer receptet på gårdagens mat.

PARMASVEPT SEJ MED GRÄDDSÅS
4 portioner. Tillredning 30 min.

4 portionsbitar färsk sej delade på längden
1 citron pressad
olivolja
salt och peppar
8 skivor parmaskinka

2 1/2 dl grädde
1 msk kalvfond
3 msk smör

Sätt ugnen på 200°.
Dressa de 8 fiskbitarna med pressad citron och ringla över lite olivolja. Salta och peppra.
Svep in fisken i parmaskinkan. Lägg i en ugnsfast form en bit ifrån varandar och stek dem klara i ugn cirka 15 minuter.
Koka upp grädden och ta från värmen. Tillsätt kalvfond och vispa i smöret. Klart! Servera fisk och sås med ugnsstekt eller kokt potatis. Vi åt rosamunda.

...

I morgon skall jag säkert opp klockan sju.
Har diverse uppgifter.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar