torsdag 30 juni 2011

BJÖRN MÅNSSON
har en mycket skrovlig röst. Hans son Niclas gick i samma dagis som Caro. På den tiden var Chris Rea populär och när man hörde nån hans låt fråga Caro om det var Niclas Månssons pappa som sjöng. Nå detta om detta. Jag läste Månssons spalt till morgonkaffe. Han kan nog ha lite rätt i vad han skriver om vänstern. Om socialt - icke socialt. I allafall så som han beskrev skillnaden mellan momshöjning och acciser.

DOM BÄSTA IDÉERNA
kommer på natten. Det har jag berättat tidigare. I går kväll/natt efter 01-  höll just på att somna - steg jag upp och skrev "kupig" på ett papper. Naturligtvis! Det har varit frågan om en rund silversak som håller ihop keden. Aj platt och blank? Nej, den skall ju likna snäckan  : D

Det här är då resultatet av kreativa reparationer. Riktigt fint tycker jag.

SOMMARPRATARNA
i Sveriges radio är  ett program som hållit på i tiotals år. I Vega är det väl ganska nytt. Jag har inte lyssnat, men konstaterat att det inte är så dramatiska och traumatiska människor som är sommarpratare i Vega. Jag tror att det här är tredje året det kommer en serie i juli med Sveriges sommarpratare. Dom tar båten till nån skärgårdsrestaurang, lyssnar på en snutt från också väldigt gamla program och diskuterar "hur känns det nu"? Jag rekommenderar. Tidigare år kom det kl 22, det kändes rättare. I år kommer det ren kl 20. Men se det i alla fall. Inkommande torsdag får man dras med Monica Fagerholms alkoholism igen en gång, men där är sen fyra till och varje torsdag olika. Femman, kl 20.

NÄKTERGALEN
har jag inte hört en enda gång i år. Det är oroväckande och jag är förskräckt. Dens sång är ju inte så vacker, men hård. Tre olika skorrande ljud och sen en vacker melodi. Så länge jag minns har varenda sommar börjat med näktergalen på kvällen/natten i träddungen på andra sidan Fosbyvägen. En natt vaknade jag faktiskt av en skogsduvas kuttrande och hoande, men det är ju inte riktigt samma sak.

I MORGON
skall jag hälsa på min gudmor på dagen. På kvällen kommer Caro, Aron och min diskmaskin och det är ju bra  : )  Vi skall nämligen hela högen på lördagen till Ingå.

6 kommentarer:

  1. Idag Arons namnsdag. Gratulera från Tuikku och mig. Idag vaknade jag som pensionär. Vi får se hur det nya livet artar sig. Trevlig helg.
    Raili

    SvaraRadera
  2. Jo, och vi får fira honom här hos oss. Jag skall ge honom en kram från pensionären Raili : )

    SvaraRadera
  3. Ge också en Aronkram från pensionären Gillie!

    Om Vegas sommarprat; Jo - har tillsvidare varit ganska tråkmjäkigt. Men lätt dramatraumaprovokation blev det idag. Igår var det nämlgen biskopen Björn som prälla (obs. avsiktligen med ä) så där finlandsvenskt prutthurtigt! Idag var då Anna Moring i tur. Dvs. tätt efter varandra dessa två. Var det månne avsiktligt provokativt.
    Huu- nu kommer farbror Åskar. Hela kajsaberget darrar och skakar och jag med det!
    Skall kanske ta en "emme voi oikein hyvin"-konjak!
    AG

    SvaraRadera
  4. Den konjaken satt säkert bra : )
    Men vem är Anna Moring?

    SvaraRadera
  5. Seta-aktiv feminist. "Regnbågsmamma" om man vill säga snällt. Riksdagsvalskandidat 2011 för de gröna. Håller på och gör sin doktorsavhandling om nånting typ "kärnfamiljen i förändring". Inte nu någon min favorit. Jag blev lite störd av det mesta hon sade.. nå jag är ju så insnöad och konventionell!
    Gillie

    SvaraRadera