tisdag 16 december 2014

Att uträtta på stan

Jag for då iväg till antikbutiken. Det var frågan om ringen som fallit i golvet i början av hösten och som jag nu skulle få tillbaka.  


Damen kom med min ring som inte var speciellt fin. Den hade ingen brun färg och stenen var lite dåligt fästad. Jag fick betala 140€ för den. Jag gick med den till Steffi Busk-Nielsen som tyckte lika som jag att den inte var speciellt bra. Och sen gick jag då till Syrjänen som stack nånting vasst så stenen flög iväg. Ja ja. Där var sen då den vita stenen och nånsorts silverpapper och under det nånsorts muta. Också infattningen hade gått sönder.  Syrjänen lova reparera den. Hoppas han lyckas. Han lova att inte ta något betalt alls. Han fick en Long Dog vinflaska av mej. Det får han varje jul.

Jag hade glömt att posta Johannas brev så jag förde det till posten vid Kaserntorget. Och sen en promenad ner till tunneln där jag köpte grönt morgonte´och natt te´av örter. Rauhan Salaisuus.  Småningom till Forum. Caro ringde att hon är på väg, men jag gick ändå snabbt till Ruohonjuuri i citypassagen. Köpte Chia-frön. Snart dök Caro upp. Hon hade med sig gåvor till fattiga barn som man fick ge där var vi hade träff. Sen till H&M efter en huppare åt Aron och diverse andar saker där uppifrån. Hos Stockmann blev det en skjorta åt Sande och diverse annat åt Kalle. Vi åt glass i åttonde våningen som var jätte god. Och saker från delikatessen och saker från tunneln.

Bussen var ganska full. Caro sprang iväg till femtisjuan. Jag visa åt Monsieur vad jag hade köpt och berätta om ringen och han var inte speciellt imponerad.

Här goda bröd med isvatten och grönsakssoppa som inte syns på bilden.

Efter maten klippte och limma jag julkorten. Jag skrev mitt namn - Monsieur återkommer med sitt i morgon.

Och då skall här skrivas ett par julbrev 
men också städas skåp. 




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar