måndag 31 mars 2014

Lördag morgon

 fota jag en citykanin från köksfönstret.

Sen var det då bara att torka golv och duka bord och gå i dusch och förbereda mat. Ofta blir jag färdig lite i förtid, nu gick det nog lite på tok. Endel mater var bara halvvägs, men alla var glad och ingen hade kiiru.

Välkomsdrinken var ett muskatvin som Johanna hämtat till julen från Österriket. Igen en rolig glaskork   : )

Entrén var då blomkålsgrejen vi övat med förra fredagen. Här tror jag de facto att det ren är huvudrätten.

 Också Amanda deltog aktivt i konversationen.

 Huvudrätten var laxbitar med anjovis, citronskivor och kapris.

Och potismos som Kalle här serverar sig.

 En intelligent dotter med stilig man i bakgrunden.

 Mofa skojar med Aron.

Som efterrätt Lingonsemifreddo som jag aldrig fota och sen kaffe med kex och sherry eller brandy och slutligen en grogg i soffan. Alla andra en GT - jag en whisky. Salminens for halv ett och Kalle och Sanna kanske prick ett. Monsieur drack ännu honungsvatten och jag tog bort make up o.dyl och drack somna in-te´. Tvåtiden sov jag.


MONSIEUR
väckte mig efter tio. Man sku ju ställa klockan framåt. Förkopp och almanack och sen frukost med Husis. Det tog tid igen...

Sen sku jag då fota mina gåvor.

Av Caro en  balsa låda som innehöll två olika chokolakritsar och en fin loggbok för min båt. Av Monsieur ett delikat rött portvin, av Helena en vänbok och av Kalle och Sanna en biljett till Race Horse Company som har ett uppträdande i samband med Helsingin Juhlaviikot.  Alltså vi går alla tre.

 Här mina fina födiskort.

Och här tre fina blommor: av Sanna, Helena och Sande.


TRETIDEN
gick jag till verkstaden. Jag gjorde till lite länkar som jag såga med maskinen. Dom blev bra. Sen fortastte jag lite på keden och fäste hänget i den stora rigen.

 I morgon skall jag ännu polera silvertråden jag fästat hänget i mitten med.

Keden skall jag också polera. Först gå igenom ögla för ögla och sen polera med vitt vax och sen skura med Fairy och sen sätta i polertrumlarn. Under tiden skall jag göra en liten silverlapp där det står BAB 925. Jag räknar med att smycket blir färdigt i morgon    : D


TRAD PASTA
och sen tyvärr en film som hette Nordsjö och börja kl 21 och höll på till 23 så nu sitter jag här ännu och bloggar. Ändå var det en jätte bra film.

I MORGON
aamuvuoro.

2 kommentarer:

  1. Jättelyckat halssmycke!! Aj va du e' bra!

    SvaraRadera
  2. Jo, det blev färdigt i dag. Skall sätta bild lite senare : )

    SvaraRadera