söndag 26 maj 2013

MONSIEUR ET MOI
gick ut fyratiden. Ibland regnade det ibland inte.

G F B

Vi skulle gå till Lippakiosken för att köpa glass. Ändå nere i hörnet av Pohjolagatan och vad det nu är för gata, såg vi att en lägenhet var till salu. Den med terass på Alepas tak. Jag har alltid tyckt att int kan man ju vara på den terassen, alla ser ju oppifrån vad man gör. Nå vi gick ändå och kolla lägenheten. 
5r och kök, 97m2. Kiva öppen spis och terassen var riktigt fin. Desutom en liten balkong. Den var i ursprungligt skick från natutvis 1952. Utropspris 379. Det är liksom en tarjouskauppa, att man skall höja det. Men int vet jag nu vem som sku villa ha den. Knappast mina barn, fast Kottby svenska lågstadium är precis mittemot.  Kolla 1102527

Sen då glass vid Lippakiskan. 

Jag ville ha i skål. Deras vaniljglass är horribelt god. Det är alltså italiensk glass som görs i Sibbo.


VI GICK VIDARE
och kom till Vuoritalo.

 Eller där Vuoritalo en gång stått.

Och vad har jag i handen? Jo, liljekonvaljer   : )


VI FORTSATTE
och kom till Karin Zilliacus roliga hus. Jag undrar om dom hade körsbärsträd nere på sin gård när hon bodde där.
Tillbaks genom träkottby och sen hitta jag roliga detaljer och buskar och små vägar och portar på gårdarna mitt emot vårt hus. Humor gårdar men husen är små. Ett hus för två familjer.


HEMKOMNA
bandpasta av spenat och grillad lax. Kl 21 börja en polsk film på tvåan Den heliga kon. Den var så bra att jag inte hann på tuppen i mellan.

I morgon skall jag vara i verkstaden och på tisdagen eventuellt blommor till övre balkongen.

2 kommentarer:

  1. är glassen lite som norsk lax som odlas i thailand? ;)

    SvaraRadera
  2. Nå heh kanske jo : )
    Glass som görs enligt italienskt recept i en liten fabrik i Sibbo.
    Det enda italienska ja mera äter/dricker är Chianti vin. Allt annat lär ska vara förorenat av Camorrans vidriga utsläpp.

    SvaraRadera