tisdag 19 februari 2013

MATEMATIK FÖR ALLA SINNEN
Colours of Math -en dokumentär som jag såg här just. Det var matematiker från olika håll i Europa och Ryssland som representera våra  sinnen - syn, hörsel, smak, lukt känsel och balans. På ett matematiskt sätt. Jätte intressant men dessutom var det så sjukt bra filmat och klippt. Och just såna färger jag tycker om. Dokumentären var regisserad och producerad av Ekaterina Eremenko 2012. (Kan säkert ses på Arenen). Hoppas hon gör mera filmer.


ATT REPARERA ETT HALSBAND
För ett par år sen förkorta jag ett pärlhalsband åt en kund och skrev väl en snabb förklaring hur man gör. Nu har jag riktigt fotat.

I och med att man klipper upp bandet ser man ofta att pärlorna är lite skitiga. Därför lönar det sig att tvätta dem. Det gjorde jag redan på söndagen.

 I Fairy-vatten.

Om pärlorna är ojämna och lika stora behöver man inte någon skiva, men om det är fråga om en stor pärla mitt fram och så bli dom mindre och mindre är det bra att ha.

 Dessutom skall man spara typ fyra pärlor som behövs på slutet.

Man börjar med silverringen för låset och det som kallas French wire. Tråden är 0,45 mm pärlsilke, och 2m med en "nål" på ändan.

French wire använder man för att tråden inte skall gå av - tror jag. Och här den första knuten. Knutarna kan man kalla små halvslag eller helt enkelt stenknutar. Många knyter ett pärlband med enkel tråd och en knut mellan pärlorna. På Uniondesign lärde dom mig att använda dubbel tråd och knyta två knutar. Man trär först upp alla pärlor på tråden och går sen tillbaka pärla för pärla.

Idén med att spara några pärlor är för att man i slutändan fäster andra delen av låset och går sen bakåt  och knyter dom sista knutarna.

 Här andra delen av låset fästad i French wire. Fyra knutar fattas.

 På den sista knuten där man klipper av pärlsilket lönar det sig att sätta lite nagellack.

Färdigt! Inte så jobbigt. Två och en halv timme kanske   : )



SLUTLIGEN
Varje kväll efter vår dag på Kimmis har jag tänkt berätta om Arons skidor. Dom är alltså Caros gamla. När hon var i Arons  ålder. Vi hitta dem i cykelkällaren. Därför var det något problem med bindningarna om ni undrar.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar