söndag 11 december 2011

STORMEN VAR HÅRD
Ändå inte så att det skulle ha gungat förfärligt, men vi slapp inte ut från hamnen. Vinden pressa på Viking Express så att det behövdes en bogserbåt.

Tänk att den här lilla söta båten orka dra ut stora Viking E från hamnen - eller liksom svänga på den. Då var vi en timme försenade.

Men själva stormen var inte värre än det här. Om ni tittar noga ser ni att bilden är tagen genom tuppfönstret.

Såtillvida slaskstorm när vi kom fram att vi tog taxi till hotellet.

Kan man tänka sig ett mer hotelligt hotellrum  : )

Skön tupplur och sedan småningom till operan.

I väntan på att det skall börja: vatten och liten sandwitch.

Gamla operors och teatrars tak är alltid jättefina!

Puccini: MANON LESCAUT
Handlingen i en opera är ju inte av denna världen. Tur att jag köpte program med synopsis på engelska. Den här versionen var förlagd til 60-talets St.Tropez och det var ju lite humor. Här handlingen:
Den unge charmören Des Grieux blev förälskad i Manon som sku gifta sig med en gammal gubbe från Paris så dom rymde, men Manon ville hellre ha pengar än "kissis" så hon tog sen den gamla gubben, men kunde inte glömma Des Grieux och efter en stor fest smög sig Grieux till det fina Parsihemmet och sen ertappades dom av gubben och Manon stack en kniv  hans mage (tror jag) så han dog och Manon hamna i fängelse men sen rymde hon med Des Grieux och dom hitta ett flygplan, men det störta i öknen och så dog hon en utdragen död (som var en hel akt).  Men där finns två bra musikstycken  : D

Nu var klockan 22 så vi fatta att går vi till en restaurang i gamla stan får vi mat kl 23 och vädret var ännu ruskigt så vi gick tillbaks till hotellet. Där fnns en resaurang på 24:de vånngen. Restaurangen var full, men vi fick en utmärkt liten kvällsbit på barsidan.

Potatisplättar, gravlax, räkor, rom och smetana. Och vilken utsikt!

JAG TÄNKTE SÅ HÄR:
ny trad för mig är gröt på morgonen på hotell. Jag kom ihåg på sommaren på Pariisin Ville i Borgå och nu då här på Radisson.

Men sen håka jag att det är väl bara i norra Europa man äter gröt på morgonen. Eller?

Jag blev ännu kvar med en kopp kaffe och lova hämta till T ett äpple. Men då hade man ren börja städa bort så jag fråga en flicka om det ännu finns frukt. Jo, hon kan hämta, att hurdan frukt. Ett äpple, sa jag. Hon gick, men kom tillbaka och fråga snällt att skall det vara grönt eller rött? Hur kan dom vara så snälla i Estland. Alla på hotellet var vänliga. En helt annan attityd än i Finland.

Utsikten från vårt hotell.

LITE DUGG
men ändå ok att promenera.

Som i alla gamla Hansa-städer finns ju här också en julmarknad med glögg. Antagligen med tanke på finnar stod det på ett ställe "Starkaste glöggen 14 %, till förmånligaste priset."

Vi var nu på väg till IIDA Galerii. Jag gör lite senare  ett skilt inlägg om galleriet och Kadri Mälk, som är min största favorit bland smyckedesigners.

Här jag utanför galleriet med en bok om estninska smyckedesigners. Dom är alla så bra!

Jag hade läst om smyckeutställningen på IIDA i en tidning, T&D, och hitta galleriet nu i Tallin-boken jag köpte på torsdan. Den visade sig vara oerhört fiffig. Där hitta jag också ett annat kiva ställe: Katariina Gild, olika hantverkare som utför sitt yrke i medeltida miljö. Guldsmeder, hattmakare, målare, keramiker m.m Guldsmedstanten skratta och sa att du frågar såna saker att du är nog själv guldsmed.

Längre fram i samma  trappa såg det ut så här. T tippa på 1700-tal. jag sa 1600, men mannen  i övre våningen som sålde tavlor han själv målade sa 1400.
Inte nog med det. Vi gick sen in på gården som hörde till "komplexet".

Där fanns nånting som såg ut att vara ett café och mitt emot det en guldsmed till, Jaan Pärn. Han berätta att han ursprungligen var artkitekt men numera guldsmed. Sjuttons snygga saker! Men, dessutom hyr han kvarteret av staden och har varit arkitekt för reparationen av verkstäderna. Och han sa att där finns utrymmen som är från 1300-talet  : )

GLÜHWEIN
hör till vår trad. Ändå på olika ställen.

Himla god ljus glögg på Kuninga.
Där passa vi på att skriva uppköpslista för matbutiken i Solaris bottenvåning.

OCH SE!
Vädret klarna upp helt när vi från Gamla stan vandra ner till centrum.

Hitta Tättä!

Det var en lyckad resa med fina program. Också hemfärden gick bra trots stormen. Och fotfarande var alla så snälla. När vi satt i taxin på väg hem ringde min yogalärarinna och sa att hon har varit så orolig att var är du nu när dom sa att båtarna från Tallin inte ännu heller går.

Det är ju fint att vara snäll. Jag tänker också bli  : )