onsdag 7 december 2011

ÄNNU SJÄLVSTÄNDIGHETSBALEN
Den tredje klänningen jag skulle kommentera har jag int ännu lyckats placera. Däremot såg jag aldrig i tv vitsen med Peter Vesterbackas (Angry Birds) frus klänning.

Först nu på bilden i Husis såg jag att det var på riktigt en Angy Birds-klänning  : )

SNÖSTORM TILL FREDAGEN
när vi skall till Tallin. Lite så var det visst i fjol också. Men den här kvällen behöver vi inte vandra planlöst omkring för vi skall på opera. Hurraa!
Nånting har jag väl föberett, men också skött "projekt" per telefon. Tre olika långa samtal. Jag dammsög också för att det skall vara fint när vi kommer hem på lördagen typ någå 21.00.

I OTÄCKT MÖRKER
igen till posten. Det blev kiiru med a-hänget. Jag ville rekommendera brevet. Ett kuvert med silverkedar kom en gång aldrig fram. Om jag skickat det på måndagen skulle det knappast hinna fram till Österrike till fredagen. I morgon är jag upptagen från morgon till kväll. Det var bara att ge sig av. Nå, samtidigt avhämta jag min fina Tallin-väska från verkstaden  : )


Ännu en film i raden av mina favoritfilmer. Kanske den ultimata, filmernas film.

SISTA TANGON I PARIS
1972 Regi: Bernardo Bertolucci
I rollerna: Marlon Brando och Maria Schneider
Musik: Gato Barbieri
Filmens intro med musiken är fortfarande jättebra.

Storyn: Av en händelse träffas Schneider och Brando i en stor fin lägenhet i Paris, båda vill hyra den. Schneider skall snart gifta sig - hennes blivande man roar sig med att filma alla förberedelser. Brandos fru har tagit livet av sig med ett rakblad (som Brando fortfarande bär på sig). Dom inleder ett sexförhållande, återkommer ständigt till lägenheten. För att allt dom gör skall kännas opersonligt berättar dom inte sina namn. Stämningen i lägenheten är otrolig. Fin Parisskildring. Och scenen med Sista Tangon - som är en konkret tango - älskar jag. Nå, dom som har sett filmen vet hur det går.

Det mesta som sker i lägenheten är improviserat. Maria Schneider fattade ingenting när smörpaketet dök upp. Hon var helt mobbad under hela inspelningen. I en intervju berättar hon att typer kunde komma fram till henne med smörpaket ännu länge efteråt. Hon dog i februari i år. Jag t.o.m klippte ut notisen.
Men hur fick Bertolucci Brando med i flmen. Det sku vara nån fransman eller italienare ursprungligen, men Bertolucci hade fått upp ögonen för Brando. Han for till LosAngeles, åt frukost med Brando och så var det klappat och klart. 

......................................................................

 Nu skall jag kolla var i Tallin vårt hotell finns.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar