söndag 25 december 2011

GODER AFTON
och god fortsättning på helgen.

DEN 23.12 FYLLDE ARON TVÅ
I år hade ju kalaset varit tidigare. Förra året den 23:dje såg det ut så här från vårt köksfönster kl 9 på morgonen. Massor snö och -22°



Ganska fint i år också kl 9, men snart blev det mulet, mörkt, regn, storm...

Det var ju mycket som skulle förberedas i dag - och dessutom dammsugas. Därför blev det så att jag dammsög, bytte lakan, dammsög, hängde upp dörrprydnaden, dammsög, koka korvsoppa o.s.v

Förr i världen körde Tättä och Caro en "julrunda" till fyra olika adresser. Numera finns bara Nylunds kvar. Också Aron var med och var natutvis trevlig. Sedan for dom via Båtsmansgatan efter C och Miiu.

Undertiden klädda jag granen.

Före.

Efter.  

Ljusen i vår gran är typ 30 år gamla. Vanliga elektriska som låss se ut som riktiga ljus. Tyvärr har nu två gått sönder. Jag tror inte man får någonstans mera av dem. Det är väl liksom ledslingor nuförtiden.

 Här en lite speciell julstöksbild  : )


Gottbordet.

RIKTIG KALKON
började vi med när vi fått egna barn och far- och morföräldrar blev trötta. Ändå satt man där med kadavret en hel vecka efter jul. Nu har vi små rullor i nät istället.  Både kalkon och en liten skinka. Kalkonen brukar var 2 kg, men nu fanns det bara 1 + 1 kg. Jag  tillreder kalkonrullen precis på samma sätt som riktiga kalkonen förr i världen.

Jag gnider in den med citronsaft, honung och svartpeppar och sätter plommon och äppelbitar i stekpåsen.


När kalkonen är färdig häller man påsens innehåll i en kastrull. Så här långt gör jag den 23.12. På julaftonen värmer jag såsen och passerar plommon och äppel genom en sil. Sen är det bar att hälla till vispgrädde och en gudomlig sås är färdig.

Som Caro skrev på sin blogg kom hon ihåg hur jag packade julklappar natten mellan 23 och 24 när hon var liten. Likaså i år - till kl 02.00  : )

JULAFTON
gott kaffe kl 08.
Sedvanlig "Snögubbe" och Björneborgarnas march. Dukade, torka golven, småningom resten av maten och egen outfit.

APPELSIN - RÖDLÖK - PERSILJESALLAD

är nånting som dök upp på vårt julbord för kanske 10 (20?) år sen. Salladen innehåller  exakt det som den heter. Nångång har jag föreslagit att vi lämnar bort den, men det har nu inte accepterats.

En annan trad är att Caro skall fotas framför julgranen. Första gången var hon kanske 10 år.



Till smörgåsbordet brukar jag varje år introducera nånting nytt som följande år byts ut till nånting annat. I år var det rosoll i ugn. 


Grovt skurna bitar av morot, rödbeta och kålrot.

 
I år var den gravade laxen utbytt mot gravad sik. Aron fick prinskorv.

Minikalkonsystemen var då varmrätt och för att avlägsna övermätthetskänslan en skvätt plommonsoppa med vispgrädde.

JULKLAPPSUTDELNING
som Caro skötte med assistans av Aron. Jag fick en fin orange pipå, en sjukt gott doftande tvål, en pocketbok och en pärm till den, Tom Waits nya cd, gråa bomullssockor, inredningstidningar, kaffe, shampoo  m.m   
Och så kan jag berätta att Brio-tågbanan jag beställt fån CityDeal åt Aron inte kom fram till julen. Hoppas nästa vecka. Aron skall vara hos oss på Nyårsafton. Då kunde den ju vara bra att ha.

Det är trad att jag umgås och samtalar med min son hela julnatten. Inget undantag i år heller  : )

FÖRSTA JULDAGEN
blev det kaffe kl 12.00 och småningom packade sig C med katt iväg hem för att fira jul med Inka som varit i Kouvola. Här blev vi sittande som två gamla kråkor med T.  Efter att mörknet lagt sig över Kottby gick vi ut på en trad julpromenad för att kika in till folk som sitter och äter. Kottby är ju ett egnahemshusområde så fönstren sitter lågt. All världens ljusarrangemang fanns det och i två hus satt man faktiskt och åt.

Första och andra juldagen äter vi rester från julafton. Eller vaddå rester - nog brukar det finnas massor kvar.

JAG ÄR OSÄKER
på morgondagen. Skall försöka ta det lugnt. 
Verkstad? Hmmm... Vi får se. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar