måndag 12 december 2011

KADRI MÄLK
Den 16.de och 17:de oktober 2009 var jag på ett veckoslutsseminarium i National Museet - Jewellery in the Nordic Countries Yesterday and Today. 
Intressanta föredrag och i publiken bekanta lärar och "mästare". En av föreläsarna hette Kadri Mälk. Jag åt lunch med en föreläsare, en silversmed från Sverige och Mälk kom och tala med honom så jag förstod att dom var gamla bekanta. Hon höll sin föreläsning följande dag, "Love and Fear- Love Affair". Hon presenterades som Jewellery Artist and Designer, Professor of Jewelley, Estonian Academy of Arts. Hennes smycken var otroliga. Jag hade aldrig sett nånting liknande! Jag blev helt tagen. Efter hennes presentation gick jag ner och tala med henne - minns inte mera om vad, kanske jag bara sa nånting om hennes smycken.




I olika sammanhang har hennes namn dykt upp, så jag har kommit att förstå att hon är en framgångsrik konstnär som har skapat vägen för nytänkande inom smyckedesign i Estland. Många av smyckena hon visade på seminariet var gjorda av hennes elever, som också var närvarande.

På IIDA Gallery - Estonian Contemporary Jewellery, visades inte bara ett Kadri Mälk-smycke utan  många andra i sammma stil. 


Det här är Mälk.





Och sedan då andra vilkas namn jag inte kom att skriva upp. Damen som släppte in oss till galleriet sa att smyckedesignen i Estland i dag ser ut som den gör helt tack vare Kadri Mälk och hennes elever.

Jag köpte ju också en bok eller närmast då ett häfte. När jag tittade närmare på den konstaterade jag att det var en katalog för en utställning som inleddes i april 2011 och håller på ännu t.o.m 8:de januari 2012 i Villmanstrand. Utställningen heter The Spirit of Stone och har arrangerats av bl.a South Karelia Museum, the City of Lappeenranta, Oranmo och Saimaa University of Applied Sciences.

                                    ...........................................................

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar