tisdag 13 december 2011

IDAG I VERKSTADEN
(tänk att igen få börja en bloggdag så) hade jag med mig kaffe och bröd och lyssna på operamusik. Dom små silverrosorna blev ett fint hänge.  Sen börja jag på en julklapp. Tretiden hem för jag sku fylla i en blankett och packa ett litet paket. Jag hade Anni-träff idag.

KISELEFFSKA HUSET
är inte mera vad det var. Sjukhusbelysning, sa Anni. Också turisterna lär ska sakna den gamla goda tiden. Ändå blev två företagare glada när dom såg Anni. Den ena var hon som designat mjuka bebis-kläder utan sömmar och med lapparna på yttre sidan. Vi kolla också de tre guldsmedsaffärerna. Tanten i  Galleria Koru gav varsit kort som vi fick gratis te´ för i cafeet dit vi gick.

Det fina var att härifrån kunde vi se Lucia utan att gå ut. Det här är alltså ett café som bland annat säljer italiensk glass. Den såg kanske godare ut än den var. Glassen serverades i paffbägare och när den smalt blev brickan såttig. Vitt té är ganska gott, det har jag inte smakat på tidigare. En hel timme satt vi där och hade trevligt tills plötsligt Storkyrkan lystes upp

och folk började röra på sig.

Här skrids det ner för trappan.

När jag var liten trodde jag att Lucia-tåget på riktigt var ett tåg. Här är då ett lok som blev randigt för det rör på sig.

Och slutligen Lucia. Nu är ju hennes vagn riktigt fin, jämfört med fjolårets.

Sedan promenera vi i sakta mak längs Alexandersgatan, jag till Akademen och Anni tog spårvagnen till sin bil. Hur hon ryms bakom ratten med sin mage är mer än jag förstår  : )

TILL TIIMARI
efter Akademen. Paff och kuvert och frimärken och det ena med det andra. Nu skall jag kolla julkortslistan och programmet för nästa vecka. I morgonbitti har Arons dagis julfest så vi skall gå dit. Då kanske äntligen julstämningen infinner sig!

2 kommentarer: