fredag 8 mars 2013

BORING
Hur kan veckan gå så snabbt. Jag tycker jag hela tiden skriver rubriken boring. Men en boring dag har det varit. Dessutom måste vi göra uppgifterna tvärt om. Först till Musta - sen dammsuga. Men också det gick fel. T hade hört att en snöstorm var på väg. Halvvägs till Musta börja det komma lite flingor och väl där var det en förfärlig snöstorm. Innan vi for hade jag plockat fram olika recept och det blev nu sen då renskav. Men ett konstigt recept. Bl.a bacon och färskost.

 Hemkomna klarna det upp. Snöstormen hade gått över och morgondagen är hoppelunda solig.


RENSKAVENS KONSTIGA RECEPT

170g bacon
480g Pirkka renskav
4 dl vatten
200g Pirkka djupfrysta lökbitar
1 msk smör
1 msk rosépeppar 
200g Pirkka icke smaksatt färskost

Klipp i bitar och stek hälften av baconet. Sätt det i en kastrull och stek hällften av renskavet i fettet. Skölj panna med 2 dl vatten och häll det i kastrullen. Gör samma sak en gång till. Värm upp löken med smöret i pannan och sätt  i kastrullen och dessutom rosé peppar. Låt skjuda 10 min. Sätt sedan till färskosten och rör om tills den smultit. Servera med potatismos och lingon.

Jag är lite konfunderad. Jag tror inte att jag gjort så här tidigare. Vi har gjort renskavn exakt så som det står på förpackningen. Inga konstiheter.

Här med vinet T fick till julkalpp av Gilla.
 
Nu börjar Strada.
Heipsendal!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar