onsdag 28 november 2012

INGEN VERKSTAD IDAG
Det sku ha blivit lite håsit. Jag hade en ganska lång uppdragslista före min träff. Jag tog 69:an och gick först till en kamerabutik i Sanomtalo. Både gubben oh jag tyckte att min Canon G9 är bra, men nu har den ju en massa fel. Försäljarn fortsatte att bara utlåtandet kostar 60€ och om dom sen kan reparera zoom och blixt m.m vet man ju inte. Och vad om det sen int håller heller. Jag sku få en ny Powershot G15 för 399€. I andra butiker kostar den närmare 500€. Måst funa.


DNA
butiken följande. Jag hade tre frågor.
1. Inkomna bilder går inte att förstora och dom försvinner efer några sekuder. Orsak: bilden komprimeras för att kunna skickas. Sätter jag den i mitt galleri syns den länge och som ganska stor.
2. Jag lyckades inte skicka vidare en textare jag hade fått. Orsak: jag skall trycka lite längre på textarn så uppenbarar sig olika möjligheter.
3. Jag ville ha bort den dumma texten från första sidan:"Dra fingret över skärmen för att låsa upp".
Det går inte   : (


ALMANACKOR
från Akademen - en åt Gilla och en åt Hanna. Och sen - tadaaa! - jag fick mina Dr. Martens   : )

Jag var övertygad om att 38 var för liten och den här modellen och färgen fanns bara som 38. Nu hade jag beslutat gå prova svart 39 och sen beställa från nätet röd version. Men dom svarta var för stora! Podoglogsulorna från mina svarta Vagabond passa inte perfekt i röda 38:or, men jag beslöt köpa dem ändå. Försäljerskan sa att om jag ångrara mig kan jag hämta dem tillbaka och få ett presentkort som är i kraft ett år. Men med mina inneskosulor går det utmärkt. Ändå tänker jag skaffa egna till dom här   : )


PÅ RULLA
hade vi träff med Hanna. Hon hade inte heller varit där tidigare. Jag gick förbi stället för det såg ut som en butik. Men nej, en tredjedel var faktiskt Rulla. Jag hade så tillvida missförstått att jag trodde det var fråga om sushi, men det var det inte.


Det är olika sorters små grejer inrullade i nånting tunnt och genomskinligt som jag förstod var gjort av ris. På det svarta fatet finns en kryddad olja man skulle doppa rullen i. 
Nerifrån: tofu med svamp, morot och avocado, oxfilé och chili-räkor.

I alla rullar fanns dessutom nudlar och örter. Himla gott!

Men som sagt, stället var också en butik. Sjukt fina saker.

 Rumsdofter, kosmetika, badattiraljer m.m. Mitt gudbarn till höger.

 Barn/bebi kläder.

Dessutom jeans, Costo-hattar och en massa andra snygga plagg som väl nog var lite dyra.
Rulla finns på Georgsgatan 30. Närmaste granne till Lilla Teatern.


HANNA OCH JAG
träffas inte hemst ofta. En par tre gånger per år. Ändå är det alltid lika trevligt. Hon berätta att hon nu skall studera hela vintern och gör det på det nya fina Kajsaniemi biblioteket. Där finns t.o.m kök.


STOCKMANNS DELIKATESS
besökte jag för jag behövde bröd m.m  men också Macarons att föra till min gumor i morgon. "Småbröd" jag första gången smaka på hos Anna på FK:n. Nu förstår jag inte bara att skall dom vara i frysbox eller kylskåp. Antagligen kylskåp. 

Jag undrar om dom är seriösa. I alla fall har en blivit mos. Voj voj  :(



5 kommentarer:

  1. Onnea uusista kengistä! :) Ter. Inka

    SvaraRadera
  2. Jippii för skorna hoppas dom nu sen int då bara är för små.... macaroons skall vara i kylskåp väl el tom i rumstemp...men inte i frys!

    SvaraRadera
  3. Kiitos Inka! Nämä ovat just sellaiset mistä mä kerroin : )

    Jag har fått ett mått av podologen där det står 39. Ändå gick det ok i dom här.
    Jo dom här macaroons är nog lite konstiga. Där talas både om frys och kyl : (

    SvaraRadera
  4. Wow, rullarna ser jätte spännande ut!

    SvaraRadera
  5. Jo och jag förstod att det var nånting helt nytt i Helsingfors så jag kan tänka mig att det nog måst finnas i Bryssel också : )

    SvaraRadera