onsdag 21 november 2012

EN RESA TILL TALLIN
gör väl alla med båt och då skall man ju visa att man är på sjön.

 Vikings fönster och Sveaborgs fyr.

 Och himla vacker Finska vik.

Nordic Hotel Forum heter hotellet. Det är snyggt med fyra stjärnor och ligger centralt. Senaste år bodde vi på Radisson Blue, men det var snäppet längre att gå dit så igen en gång blev det Nordic. Visserligen var utsikten inte så fin den här gången.

Monsieur tvättar tänderna i badrummet.

"Skriv här att dom ska söka Monsieur Fleuriste", sa T.

Gatan upp till Toompea.

 Utsikten i blå timmen

 över Tallins hustak

 och kyrktorn.

Vi kände doften av glögg (Hot Wine) strax intill utkiksplatsen och så såg jag en grabb stå med en slägga och städ. Jag gick och fråga vad han gör och då förklara han att han hamrar coins som minne från Toompea.

 Jag ville förstås ha ett. 

5€ med läderrem.



PÅ VÄGEN TILLBAKA
till hotellet kolla vi olika restauranger.  T läset Husis - jag tog en tupplur. Vi beslöt oss för Restaurang Clayhills. Handgjorda korvar av gris och äppel lät så gott.
 
 
 Ändå blev det först starters. Potatisomelett för mig och snittar med hönspaté för Monsieur

 Och här då handgjorda korvar av gris och äppel och en löksås.

 Som desert Creme Brulee med blåbär.

Allt var så obeskrivligt gott och den unga personalen himla trevlig.

En finlandssvensk dam som verka bekant erbjöd sig att ta ett foto av oss. Och blusen jag har på mig köpte jag i Tallin för många år sen    : )

Här ännu interiören.

MORGONMÅLET

inledde jag med risgrynsgröt, jordgubbssylt och "piim". Resten var inte så imponerande. Natutvis om man valde bacon, ägg, korvar och sånt som T brukar.


DUMMA KUMU!
Tallins moderna konstmuseum, följde inte internationell praxis. Dom hade stängt både må och ti medan Lentosatam nog hade öppet. Besöket på Lentosatama har jag som ett eget inlägg. 
Det blev då tid över att än en gång vandra till Gamla stan och få ett glas Hot Wine på en ny liten restaurang.


 Kolla min stiliga man! Vi satt alltså i ett fönster.

Det här är en bakgata i gamla stan. Hur kan där finnas ett femvåningshus? Och när man titta från turiststråket såg man inte det turkosa huset överhuvudtaget. Weird!

SLUTLIGEN
Tror ni jag hitta Dr. Martes skor i Tallin. Neps! Jag googla innan vi for och såg en flicka som googlat just samma att Dr. Martins skor  Tallinnassa. Hon hade fått 0 svar    : (



6 kommentarer:

  1. Näyttää niin ihanan tunnelmallisilta kuvilta :) T. INKA

    SvaraRadera
  2. Mielestäni koko Tallin on aika tunnelmallinen.
    Sinne vaan!

    SvaraRadera
  3. Niinpä! PItäis mennä useimmin. En tajua miksi ei käydä siellä? :) terv. Inka

    SvaraRadera
  4. Muistan kun kävitte siellä. Siitä on varmasti 100 vuotta. Se on nykyään ihan eri paikka ja helppo kun euro käy. Yksi vuorokausi on tosi helppo juttu : )

    SvaraRadera
  5. Ni har alltid så kiva på era resor :)

    SvaraRadera