tisdag 6 september 2011

MORGONSTUND
har guld i mund. Ändå vände jag mig på andra örat. Ingen stress här inte. Också förmiddagen blev lång och lugn. Skötte ett par betalningar, ordna foton på datorn m.m. Och plötsligt börja det regna. Hårda skurar igen. Men det såg ni alla om ni så är på Pörtö, i Helsingfors eller Borgå. Jag fick ett samtal från Lamor i Borgå och vi konstatera att vädret var exakt det samma.


Mitt fönster strax innan jag gick till verkstan.

IDAG I VERKSTADEN
blev då hela högen med extra smycken klar. Jag ändra ännu lite på ett par hängen och så polera jag ringarna. Några av dem är ganska fina så jag tyckte dom sku vara polerade med "högglans".

STENSLIPNINGSKURS
i Arbis roade jag mig med för många år sen. Det var helt kiva och läraren var jätte trevlig. Han hette Stigu. Han hade med sig stenar man fick slipa, men man kunde också hämta egna. Jag hade - har fortfarande - några askar med slagg.  En biprodukt vid järnframställning. Fortfarande hittar man i jorden runt gamla järnbruk vackra blå, ljusblå, turkosa och mörkgröna stenar  som påminner lite om glas. Förutom granater slipade jag slagg. Stenen i den här ringen är slagg slipad på Stigus timme. 

Klassisk kistinfattning. Hämtar den till höstmarknaden. Dessutom hitta jag en intressant Pörtö-ring med koppar på insidan.

KVÄLLSSKIFTE
blev det alltså i dag. Hemma bortåt åtta. I morgon en runda in till stan och Aron någon timme på kvällen. Dessutom konstatera jag att man nu inte bara kommer till marknaden med en hög smycken. Dom ska ju prissättas och det skall skrivas lappar och så kall man räkna ut en liten rabatt på sommarens smycken o.s.v  
Huh huh!

2 kommentarer:

  1. Jo minsann, promenerade vid Kurk Golf i Kyrkslätt och blev våt som en simpa. Men regn är ganska skönt!
    Fina ringar du gjort till höstmarknaden.
    Jag har haft besök av "Philips hyrsegäster" i verkstan i dag. De tillverkade varsin ring - och hon hoppades det skulle bli förlovnings sådana.
    Kvällarna mörknar, det är nog höst i luften.
    H. Yvonne

    SvaraRadera
  2. Nej men fint med en Yvonne-kommentar : )
    Småningom pingla-undervisning och senare en höstlövspromenad.
    Hälsn. Babben

    SvaraRadera