tisdag 13 september 2011

IDAG I VERKSTADEN
gjorde jag ett stelt silverarmband. Regnskurarna på morgonen var ju igen av det kraftigare slaget, men det klarna upp. Att göra ett enkelt armband utan egen design fick tänderna att kännas lite långa, men när jag beslöt dokumentera arbetet tänkte jag att det blir säkert roligt. Och genast när jag steg in i verkstaden och såg min cd-hylla med The National, Midlake, Bon Iver, My Morning Jacket o.s.v blev jag glad igen. För tillfället tycker jag massor om Guest Room på BOXER.

ETT ENKELT STELT SILVERARMBAND
består ju bara av en rund eller oval del.

Längden på ett armband som passar dom flesta är 20 cm, så med 2 cm öppnig utgår man från en 18 cm silverstång med tjocklek 4x4 mm .

Ändå anskaffar man typ18,7 cm för stångens ändar blir ojämna när dom klipps.

Och kanterna var vassa så jag börja med att fila och filsa.

Alltid när det är fråga om att hamra eller böja silver skall det glödgas.

 Och under arbetets gång glödgar man flera gånger.

Jag har inte det bästa städet för att hamra nånting runt. Man borde ha ett sparrhorn och fästa ett sorts rör på det. Ändå tycker jag att jag lyckades bra med formen.

Tack vare dåligt städ hade jag åstadkommit hack och skavanker så det var bara att fila och filsa igen.

Därefter polering och så var det klart  : )
Också Controlleur de Qualite´ var imponerad.

ATT KOMMENTERA
är lätt som en plätt. Tänkte ändå förklara igen en gång hur man gör:
-välj anonym
-skriv kommentaren med ditt namn
-skicka kommentaren
-skriv av modellordet
-skicka kommentaren på nytt.

: )

2 kommentarer:

  1. Det blev stilrent och fint! Tack för bilderna från skapningsprocessen. Kristina

    SvaraRadera
  2. Tack! Det var ett beställningarbete : )

    SvaraRadera