söndag 18 september 2011

HABITARE
i dag. Jag ville ta en promenad i det fina vädret och då var mässhallen ett lämpligt mål. 

 Dessutom var jag nyfken på den nya flygeln. Den är enorm.
Min vän Tuire som själv spela fotboll tidgare och vars dotter gör det nu, är ändå orolig för hur mycket Messukeskus ännu tänker ta av fotbollsplanerna. 

Det konstiga var att inne i mässhallen märkte man inte tillbyggnaden alls. Här fanns nu ECO, TRASH, PROTOSHOP m.m trendigt. På trash-avdelningen fanns stolar till sau för 10€.

Jag var helt på vippen att köpa den rödblå galonstolen här i mitten. Just då var Isa Kukkapuro försvunnen så det blev ingen affär. Bra var det för stolen hade en helblå kaveri och att köpa två sku ha blivit komplicerat.

På samma avdelning fanns gamla bestick som hade fått så här fina tygsvansar?

Och ett strykbräde som Jori Svärd hade gjort till en tavla. Hit hade I. Kukkapuro tydligen försvunnit - till vänster.

Till den här avdelningen var finlandssvenskar inte välkomna. Lika så bra. Den var så råddig så jag gick inte.
Protoshop- avdelningen såg intressantare ut i tv. Där fanns inte mycket mera än det här. Det är alltså fråga om studeranden som vill ställa ut en sak dom har gjort och eventullt då få kontakt med någon tillverkare.

 
Det här är en utetupp. Den var hemst fin. Den var till salu.

Natutvis fanns här också Masku, Isku, Muurame, Kaluste det ena och Kaluste det andra, men allt var i vitt, svart och senapsgult och faner och jag såg ingen skillnad på nånting. Jag blev trött och gick och köpa en glass och på andra sidan gången fanns konst och antikt.

En perfekt kontrast!

Smått pråtel och inredningsprylar på övre våningen (som alltid).  Nånting kiva, men mycket strunt. Det kivogaste var keramikfaten med räfflor från sydeuropa. Helt perfekta att riva ingefära och vitlök på.

JAG TRÄFFADE OCKSÅ
glasdesigner Camilla Moberg på Habitare. Hon hade rätt så centralt en egen liten avdelning. Fina lampor!  Camilla var min lärare i formgivning  i Ekenäs. Hon hör till dem som får skrattiga ögon när hon ler.

HEMKOMMEN
städa jag lite och småningom kom Monsieur och det blev söndagspasta med bådas laxrester. Jag börja kolla en film men konstatera att det är roligare att blogga.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar