måndag 25 april 2011

PÅSK PÅ LANDE
Fredagkväll när jag öppnade landeväskan hitta jag ett draperi som jag hade tagit till stan för att tvätta. He he!
Det var inte mycket vi behövde med oss - varken i mat eller klädväg. 
Ljuvlig morgon när båten for iväg 9.15. Båten var full trots att torsdag och fredag hade varit helt fullsatta båtar.
Första gången man kommer till lande känns det alltid svårt, man liksom sträcker händerna åt fel håll.
Ändå lyckades jag med frukost till kl 12. Sedan gällde det att bära ut sängkläderna i solen.

                            
Humlorna hade hittat mina krokusar.

Vi hjälptes åt att få fönstret som Tättä hade reparerat på plats. Alltså det högra. Det vänstra står i tur att  repareras nästa höst.
                                                         
 På eftermiddagen inledde vi påskfirandet i solen på en bänk vid nedre huset.

Natten mellan lördag och söndag var inte speciellt kall. Det var spegellugnt och stjärnhimlen var enorm. Taltrasten väckte mig klockan sju på morgonen. En timme låg jag och  lyssna på den, men somna om.

 
När vi kom på lördagen fanns det en stor flotta av is mitt i vår vik. På söndagen var det här allt som fanns kvar.
Och vi fick pumpen på plats. Jeee, rinnande vatten inomhus.

 Klockan 14.45 satte jag soluret på sin plats  : )

 På söndagspromenaden kolliderade jag med alhängen.

Tipuägg är nättare än memma!

Och nu är jag strax i stan...

Det var en jättelyckad landepåsk. Och just bra längd så här första gången. Ändå fick vi massor gjort. Förutom fönster och vattenpump, dessutom tunga bänkar och bryggans landgång på plats. Sen satt vi på bryggan och titta på en sparvhök, någå gäss och en korp som flög ovanför oss - liksom deras magar. 
Vi far på nytt ut till första maj. Då skall det fokuseras på "trädgården".

4 kommentarer:

  1. nej va skönt ni ha haft :)

    SvaraRadera
  2. Och ni likaså! Dessutom hade ni en rolig Aron : )

    SvaraRadera
  3. Jo första gången känns helt omöjlig - men sen när man är här välplacerad är det hur bra som helst - speciellt med rinnande vatten - men alltid saknar man sina barn o den lilla!

    SvaraRadera