tisdag 5 april 2011

IDAG I VERKSTADEN
fick jag gjort alla delar till Caros ring. Men nu är ringskenan pikilite större än proton och Caro är i Nice så jag kan inte göra ringen klar innan hon kollar att den är ok. Jag får vänta med att fästa infattningen ifall ringen måst förminskas.

Claes Nyström hade rätt: inga problem att jobba med vitt guld! Han sa att om man ens lite slintar med filen blir det fula märken i silver. Dessutom kan man göra snygga lödningar, eftersom vitt guld inte smälter av en vanlig låga. Just så var det och dessutom roligare än med silver för det blir snyggare.

Jag hade fördomar. I mina skolanteckningar läste jag: "VITT GULD dyrare för att det är jobbigt att arbeta med och för att det innehåller palladium". Och ännu: "VITT GULD legerat med nickel är hårt och tråkigt. Hög smälttemperatur, används i industriell tillverkning (stansade vigselringar). Vitt guld legerat med palladium är behagligare". Det man köper från Sargenta och Rasmussen är legerat med palladium och väljer man 18k är det dessutom mjukare.

UTANFÖR VERKSTADEN
när jag gick hem såg jag nånting roligt.  Klockan var ren 19.00 ändå var det ljust.

 Söta snödroppar
och en suddig krokus!

Men varmt är det inte. Mina händer var som is efter att jag tagit bilderna.

VILKEN LÅNG RAD MED TRAD.
Senaste fredag var jag alltså på Ogilvy-träff, som tycks ha blivit tradition. På hösten ordnar jag den hos oss. Imorgon skall vi på middag till Nylunds - Tättäs syster med man. Det är nu tredje eller fjärde gången dom bjudit oss till sig på vintermiddag. Av förekommen anledning bev det senare i år. Men en typisk tradition. Inkommande lördag skall jag på Finnkinos direktsända opera från Metropolitan, New York, med Gilla. Vi har firat våra födisar tre gånger på det sättet. TRAD. Och sedan följande lördag "Flickornas kväll" hos Haje. En tradition som hållit på i välan 30 år.

Men det finns ju massor andra traditioner också. Inte bara det att träffa folk. T.ex att man far till lande första gången efter vintern när det blir påsk. Få se...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar