fredag 8 april 2011

KOLTRASTEN
väckte mig igen. Exakt kl 05.00. Hur kan den hålla tiden varje morgon. Det är gryning, nästan mörkt. Jag lyssnar på den en stund, somnar sen om. Men den sjunger också gärna i skymningen. Gör era koltrastar lika?  : )

JAPAN OCH FÖRMÅGAN ATT LEVA VIDARE
Jag läste Thomas Zilliacus spalt och ville igen skriva citat, men det lyckas inte för då sku jag citera allt han skrev. Nå men en sak: "Wabi-sabi bygger på förmågan att nöja sig med lite och med förmågan att se skönhet i tidens gång. Det är en filosofi som gett japanerna möjlighet att acceptera och till och med se skönhet i den ofattbara förödelse som tsunamin lämnat efter sig". Men det var bara en sak. Läs hela spalten!

ÄNNU HUSIS
eller Europa-inserten. Jag har haft lite svårt med Calle Haglund, men idag sa han: "Om jag inte lyckas övertyga mina med- eller motspelare om min ståndpunkt så känns det surt, men då går jag hem och övar". Så borde alla göra!

HÄLSNINGAR FRÅN MÖKKIMESSUT
- det heter säkert Stugmässan.  Mässan för alla "gråa toddor", d.v.s pensionärer. Det är ju i allmänhet också Trädgårdsmässa samtidigt. Nästan hela bottenvåningen var bara blommor, förutom då stånden med torkade frukter, träslevar, bakverk m.m


...och en fin installation.
Calle påminde mig en dag om tébryggare man pressar téet med. På Hullutpäivät sku det i dag ha funnits en sån, men dit gick jag ju inte, så det var ju utmärkt att Forsman - av nån anledning - hade en avdelning på stugumässan.

2 kommentarer:

  1. Min koltrast gör exakt lika. I skymningen sitter den högst uppe på sydöstra hörnet av
    skandalhustaket.
    Kl 5 på morgonen väcker den mej och sitter då högst uppe på nybyggetakhörnet i sydväst.

    Jag hade också tänk på pressopanna, men tror att jag sen blir alltför lat med att putsa teblad ur presset... men kanske nutida mekanismer är annat än förr, då jag enbart sysslade med pr.panna. Pressade allt vad jag kom åt (te,kaffe,växter, syltor osv...)

    Old Gurl

    SvaraRadera