måndag 4 april 2011

ÖSREGN MEN GANSKA VARMT
var det på morgonen när jag utrusad med gummistövlar gav mig av. Jag hade faktiskt hunnit med två koppar kaffe. Hos Syrjänen börja vi med att smälta guldet. Utgångsläget var alltså ett 14k armband som Santeri nångång hade hittat.
Resultatet blev en halvrund sak som vägde 3g. Jag valsa den ren hos S och dela den i två bitar för olika ändamål. 

MEN VAD ÄR DET HÄR?
Jo, det som kallas fäll. Ett sjok man har i famnen dit det är meningen att flisor och metalldamm skall falla. Men likaså om fina stenar och andra små delar slinter ur greppet. Jag har ingen sån och kryper därför omkring på knä på golvet ganska ofta. Nu passa jag då på att ta mått och bild och lite se hur fällen är konstruerad.

Jag har ingen guldstämpel så S slog en stämpel på ringskenan och så lova han gravera - alltså med en graveringsmaskin - när ringen är färdig.

Rågbröd från Juuren Puoti ville jag ha och så stack jag mig in hos Claes Nyström. Jag praktisera hos honom en december för några år sen. Det var roligt att göra smycken/hängen som folk hade ritat på rutigt papper.  Dom sku bli julklappar. Verkligt kiva att kavera - länge sen sist.

IDAG I VERKSTADEN

fick jag Skata-smycket färdigt och båda örhängena utrustade med ett par extra länkar för bättre häng. Dessutom börja jag skissa. Idag igen en ny beställning. Ett hänge som skall vara en ängel. Kunden tyckte att jag inte skulle behöva skissa, men jag tycker att man kan se en ängel på så många olika sätt att jag vill rita först.
Jag ä ganska trött. Skall försöka lägga mig tidigt - vad det nu sen betyder.  Jag fick en textare av Caro att resan gått bra, att dom satt i en Citroen Picasso (som dom skall ha hela veckan) på väg till "sitt hem" och att Aron hade härja på Frankfurt flygfält. När Aron härjar betyder det att han går omkring och säger "höh" åt folk  : D




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar