torsdag 5 december 2013

Tallin

Viking XPRS avgick 11.30.

Man fick skumppa piccolo.

NORDIC HOTEL FORUM
igen en gång. Det ligger så bra till vid gamlastan. En gång övernatta vi på Radisson Blue, men det var sen lite längre bort från city. Monsieur läste Husis, jag fick en tupplur. Det var mörkt när vi gick ut.

 Upplyst stadsport.

 Det här tornet fanns plötsligt på en mörk gård vid gatan vi gick på.

Går man genom den här porten kommer man till en jättefin italiensk restaurang som heter Bocca. Ändå lite för fin i vår smak. Vi  gick igen till Clayhills.

 Jag beställde glühwein - servitrisen korrigera mig att det heter hotwine.

Under tiden kolla vi menuerna.

Monsieur tog den här gången bläckfiskringar men huvudrätten blev dom handgjorda korvarna från senaste år.

Jag tog allt nytt.
 Gott bröd med estnisk ost och skinka i med ett litet glas öl.

 Och vittvin med den här citronrisotton som en tant rekommendera när vi var där sist.

 Och slutligen såhär god efterrätt. Monsieur tog kaffe.

På väg hem över rådhustorget.


Jag tror jag somna före kl 23.00 

Åtta opp följande morgon. Nio i matsalen. Där fanns massor att välja på, men jag är inte såndärn stekt bacon/korv människa. 

 Helt god gröt och sen kaffe och kanske lite tråkiga brön.

I dag sku vi till Kumu.
Såhär fint väder var det.

Vi tog taxi. Det intressanta var att taxin till Kumu kosta 6,35 från Kumu till Solaris 5,50 och tre minuter från hotellet till hamnen 7€  Ja ja.

2 kommentarer: