torsdag 5 december 2013

KUMU

Kumu är ritat av en finsk arkitekt som heter Pekka Vapaavuori. Jag har läst om det och sett fina bilder. Konstmuseet finns alltså i en park inte långt utanför Tallins city.

  Fin byggnad!



 Och innuti.

Min man.

Vi börja med att ta hissen till översta våningen. Där fanns utställt konstiga saker med underliga ljud.

 Det här prassla.

 Lite konstigt.

 Den här filmen täckte hela väggen och det liksom droppa...

 Där nere ser ni två enorma stolar gjorda av bilringar. Jag är sen fotad i en sån.


Sen börja vi kolla tavlor.
 
 Young Aviators från 1951

 Grain for the State 1953. 
Det här är alltså när Estland var under Sovjetunionen.

 Här kubism från femtitalet.

 Otäcka läppar.

 Trevlig Lenin.

 Kiva!

 Den här är fin.

 Här en utställning som pågår endast en viss tid.

 1700-tals konst. Det kallades visst glamour eller någå sånt.

Old school.

 
 Mera kubism.

Installation.

 Och jag i den fina stolen   : ) 
Den är gjord av enorma bildäck.

 Skor.

 För tillfället ställer dom här esterna ut på Kumu. Det här är i Musei-shopen.

Skall jag nu då kalla det glögg så att jag inte säger fel. Glögg brukar vi då alltså dricka i Gamla stan, men nu blev det i Kumus café för vi fick lite bråttom.

Och nu då när jag har presenterat hela fina Kumu med innehåll och allt behöver ni ju inte gå dit   : )


ADJÖ KUMU!



3 kommentarer:

  1. joo..tankte just pa samma...nu har jag varit pa kumu heh..nar ska vi ses sa jag far smycket:)?

    SvaraRadera