fredag 25 april 2014

Monsieur

hade träff med Caro, Aron och Amanda på Kimmis. Jag hade redan dammsugit en tid och nu gick jag i duschen. Snart dök dom upp. Barnen skulle få nånting att äta och sen sku dom till Inka för Aron skulle klippas.

 Jag passa på att  fota hans långa hår.

En lite konstig min, men fin frisyr   :D


VI SKREV
uppköpslista med Monsieur och for sen iväg till Musta. Min man hade hittat det här receptet i gårdagens tidning.

Visserligen hade Amanda skrynklat och rivit sönder det, men det är frågan om att ge en ny speciell smak till malen köttsås. Alltså kanel och kakao. Jag googla och konstatera att där sku vara en burk krossade tomater och en burk hela tomater och tomatpure´...  
Nå det lät ju inte alls gott så jag gjorde om receptet helt och hållet.


MALEN KÖTTSÅS MED KANEL OCH KAKAO    : )

400g blandfärs
1 liten rödlök
1 pressad vitslöksklyfta
1 dl vatten
2 dl grädde  (alltså äkta)
1 msk kalvfond 
1/2 tsk kanel
1/2 tsk kakao
(eller kankse lite mera).

Fräs färs och  strimlad lök på medelvärme 6-8 minuter. Liksom bryn färsen och smula den. Tillsätt vitlök och fräs ytterligare 30 sek. Tillsätt vattnet, grädden och kalvfonden. Kanel och kakao. Koka upp, men låt sedan pannan stå på svag värme typ 20-30 min. Smakerna blandas och såsen tjocknar. Rör om då och då. 

Ät med pasta och sallad. Helt sjukt gott! I synnerhet utan alla tomatkonservburkar.


STRADA
var det enda jag såg på i dag. 
Antagligen strax go to sleep te´.

I MORGON
skall Syrjänen lära mig saker i hans butik    : )

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar