måndag 23 september 2013

Min dag i dag

blev annorlunda än jag tänkt mig. Regnet på morgon gjorde att min gumor och jag inte gick ut. Dessutom hade Caro fått sjuk hals och huvudvärk så det blev ingen träff i Arabia Center. Emmaus har stängt på måndagar så saker jag skulle föra dit blev inte av. Så jag beslöt gå till verkstaden med Camis glasbitar. 
Ändå kom jag på att jag nog behöver motion så jag satt gåkläder på mig och beslöt stavgå en lång runda. Men när jag stod på trottoaren med stavarna i händerna hade dom endast piggar. Jag kom ihåg att gummitåddorna fanns på fönsterbrädet i cykelkällaren. Men nej. Ingenstans. Jag gick också hem och kolla i garderober, men nej. Ingen gummitådda nånstans. Månne nån dum har tagit dem. Och man kan ju inte gå med pigg på asfalt. Hoppas man får köpa nya...


I DAG I VERKSTADEN
satte jag igång med Camis glasbitar. Det gick ganska ok att fila kanterna.  Men det är lite jobbigt. Man använder diamantfil och vatten. 

 Jag skall ännu fila dem exaktare.

Det här är den där platta gredlina stenen. Den har jag filat oval. Jag skall infatta stenen så att det kommer ljus genom den. En sarg runt stenen, men inget botten utan klor också undertill. En ring liksom.

 Det här hjärtat är meningen att vara snett. Det skall hänga liksom från den där större delen.

Den här ljusgröna saken är nog större än den ser ut att vara här. Den får också en kant runt, men bottnet sågar jag bort.

Jag vet att Cami läser min blogg så om något av dom här tilltalar dej så kan du säkert kommentera här på bloggen eller skicka mejl eller textare. Men om du vill kan du också få alla   : )


EN PROMENAD
runt Trä-Kottby  efter klockan 18. Alltså liksom vår sida av Trä-Kottby. Jag minns att jag engång såg en rolig dörr men hade  inte kameran med. Här är den nu.

 En liten vit dörr i stenfoten till ett trähus. Vad månne finns bakom den?


HIMLEN
hade blivit helt mörk. Konstiga moln som närma sig. Jag trodde först det var snömoln, men nä,
bara regn.

 Jag hann hem i sista minuten.


MONSIEUR
hade haft gubbträff och sen varit till Bukowski och Akademen och var allt, så han kom hem efter sju. Då hade jag ren stekt gammalt groll åt mig: potis och blomkål från lördagen och nakkir från torsdagen. Och sallad och rödbeta och knäckebröd och isvatten.
Sen såg jag på Mannerheims två stora misstag.

PULP FICTION
börja kl 21 och  håller visst på tre timmar. Jag har sett den två gånger, men den är ju ganska bra...

Morgondagens program är helt öppet. 
Vad månne jag hittar på.



5 kommentarer:

  1. God morgon!

    Jo, läser ju din blogg så hänger med i dina smyckesfunderingar...;)

    Den där hjärtformade glasbiten blev jag intresserad av så sätt ett litet musöra på den för min del. Hur var det med den lilla runda vita glasbiten? Tror du det kan bli ring av den eller var den lite för stor? Det vita hjärtat med vit ring kunde ju passa bra ihop. Och jag med mina nakkisormet behövde ju en stor ring - en sådan som är lite öppen nertill kan vara smart...

    Roligt om du blir inspirerad av de där bitarna, de har som sagt legat i lådan länge nog nu:) Du kan maila mig på camigra@hotmail.com om du vill eller förtsätta så här via bloggen.

    hilsen
    Cami

    SvaraRadera
  2. Argh - jag vill nog se den lilla blå ringen färdig också:) Jag har ju tio fingrar...

    Cami

    SvaraRadera
  3. Ok. Jag fortsätter med hjärtat och kollar den runda stenen. Den får jag knappast mindre men kollar. Och den lila glasbiten infattar jag också.
    Intresserade inte den gröna glasbiten alls? Den kunde bli ett fint smycke i en lång ked : )

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo, den gröna intresserar nog också, kunde just bli fin i en lång kedja:) Följer med hur det framskrider...men ta ingen stress över dessa små bitar, det är ingen brådis:)

      Cami

      Radera
  4. Jo det förstår jag om du redan länge har haft dem i en låda :)
    Men det är roligt att jobba med dem.
    Återkommer.

    SvaraRadera