onsdag 25 september 2013

Ljuvligt höstväder

att promenera i till Helenahemmet. Klockan var 10 och vi kom iväg med min gudmor. Ändå gick spårvagnen framför näsan på oss så vi fick vänta 20 minuter. Dessutom gick ettan inte till Björnparken. Ny rutt längs Tavastvägen så vi fick klättra upp längs Femte linjen till Berghäll den vägen. Hur som helst kom vi snart fram till Selma Palmu. Min gudmor ville ha laamapajtur och jag ville också ha en.  Skor ville hon inte mera kolla så vi tog taxi hem tillbaka till Helenahemmet. I spårvagnen dit hade vi talat om Sandels i Fänrik Ståls Sägner. Att bodde han i Pajula eller vad den andra byn hette. Vi beslöt att jag går till henne och läser Fänriks Ståls Sägner för henne. Börjar med Sandels och sen varje gång jag går dit läser jag nånting annat.


HEMKOMMEN
fick jag äntligen kaffe. Jag hade ren fått huvudvärk. 
Jag undrar om jag nånsin har haft en laamapajtu. Knappast hade min mamma tänkt på en sån...

 Här laamapajtun.

 Den är så lång att den går över baken. Skön att ha nu på hösten när man far till lande.

 Här kaffekoppen jag måste fota när jag satt och tala med min bror Curt.



GANSKA SENT
for vi sen till Musta. Vi sku ha ganska mycket men bl.a mera kycklingbitar till en frittata.

Det fanns selleri och lök och ägg  i kylskåpet och lite kycklingbitar från Ceasar-salladen. Men kycklingbitar behövde vi till. Hur som helst - en jätte god frittata.

Och titta! Lustiga bubblor. Ändå sjönk dom ihop genast när jag öppna locket.

Vi åt i lugn och ro. Lyssna på Niel Young. Snart blev det tid för T att diska och för mig att sätta bilder på bloggen. Kl 21.00 börja på Teema en film om Ingmar Bergman,  liksom om regissörer som tagit idéer av honom. 

21.45 börjar en film som är typ en Bergman film, men regisserad av en fransk typ
 "I andras ögon".
Den skall jag se   : )

2 kommentarer:

  1. Huuuu bubblor i mat skulle jag kalla trifid bubblor, hhuuhäää hjälp!
    Ja och kanske man skulle önska sig en laamapaitu till julklapp ;)

    SvaraRadera
  2. Heh, nå jo! Men dom försvann ju genast när jag lyfte på locket : )

    Det var fiffigt. Passar utmärkt!

    SvaraRadera