lördag 1 december 2012

CLOCKWORK ORANGE
skulle jag påminna er om i går, men glömde. Den kommer på Teema. Först en dokumentär klockan 21 och sen själva filmen. Jag har inte sett den efter det jag såg den på bio i början av sjuttiotalet. Jag tyckte den var otäck. Ändå är det en kultfilm. Malcolm McDowell sade att när filmen var ny åsågs den under nästan total tystnad. Nu avslutar Hans Sundström sin presentation i Husis idag med att "dagens publik skrattar hejdlöst åt våldsscenerna som påminner om stiliserad balett och tecknad film". Jag tror inte att jag kommer att reagera på det sättet.
Se den!

4 kommentarer:

  1. Jag har sett den. Skulle nog våga påstå att det var det otäckaste jag sett. Brr..

    SvaraRadera
  2. Och så sku jag säga att tydligen är det Helsingfors stad som ännu också donerar julgranen hit till Bryssel, också i år. Vart den nu sen sätts vet jag dock ej...

    SvaraRadera